Albert Heijn bant Zwarte Piet uit winkel

Beeltenissen van de traditionele Zwarte Piet zijn in de dagen naar Sinterklaas toe, niet meer te zien in winkels van Albert Heijn.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Albert Heijn maakt in zijn winkelcommunicatie en tv-campagnes naar het Sinterklaasfeest toe geen gebruik meer van beeltenissen van de traditionele Zwarte Piet. Dat meldt Distrifood.

Ahold-woordvoerder Lukas Burgering zegt over het besluit: &;Omdat heel Nederland klant kan zijn van Albert Heijn, hebben we besloten rekening te houden met zoveel mogelijk sentimenten. We hebben er lang en goed over nagedacht en zijn tot de conclusie gekomen dat Albert Heijn niet doof moet zijn voor het maatschappelijk debat rond Zwarte Piet dat de laatste tijd duidelijk is verhard. Je moet iets met zo&;n discussie.&; Burgering zegt tegen Distrifood dat Albert Heijn wil uitdragen dat zowel mensen die Sinterklaas op de traditionele manier willen vieren, als &;mensen die het anders zien&; van harte welkom zijn in de winkel.

Met dit besluit speelt de traditionele Zwarte Piet geen rol meer in de instore communicatie van Albert Heijn, maar ook niet in tv-commercials. Burgering: &;De tv-campagne wordt heel feestelijk, maar ook daar halen we beelden weg die mogelijk aanstootgevend zijn.&; De woordvoerder zegt dat snoepgoed met de afbeelding van Zwarte Piet wel deel blijft uitmaken van het assortiment. &;We hebben zowel chocolade met de afbeelding van Zwarte Piet als seizoensgebonden snoepgoed zonder afbeelding. Klanten moeten hierin een keuze kunnen maken.&;

Albert Heijn bekijkt per winkel of het een goed idee is om kinderen zwart te schminken of de traditionele Zwarte Piet uit te nodigen voor een winkelbezoek. Volgens Burgering is daarin een belangrijke rol weggelegd voor de supermarktmanager. &;Hij moet aanvoelen wat het lokale sentiment is.&;

Bron: Distrifood

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie