Goede score Nederlandse bureaus bij FWA

De Nederlandse bureaus DDB & Tribal Amsterdam en MediaMonks hebben vandaag de publieksprijs van het jaar gewonnen bij The FWA, de Favourite Website Awards. Het is voor het eerst dat bij de jaarlijkse verkiezing, waar gekozen werd uit de beste 12 websites van de maand van het afgelopen jaar, een Nederlandse website wint.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik schreef er al over in mijn eerdere blogpost : we doen het goed op de internationale prijzenpodia: in Cannes, bij de Lovie Awards, de Red Dot Design Awards en ook bij Eurobest. Bij The FWA specifiek wonnen met name de Nederlandse bureaus MediaMonks en ACHTUNG! afgelopen jaar veel. Doel van het gerenommeerde is het allerbeste op het gebied van digitale creativiteit te laten zien, ongeacht het medium of de technologie die ingezet wordt. Het winnen van deze prijs is een behoorlijke kers op de taart voor Nederland.

De publieksprijs winnende site was gemaakt voor Adidas: ‘’ door DDB & Tribal Amsterdam en MediaMonks. Je syncht bij deze uiting niet met je mobiel door toetsen (zoals de meeste inzendingen), maar door tekens op je scherm te maken - net als tijdens de game die je moet spelen. In een aantal stappen maakt jouw team een goal - met behulp van de allernieuwe Adidas schoenen. Vooral de audiovisuele kortsluiting-achtige stijl en effecten zijn overtuigend gemaakt - sterk Dutch Digital Design.

Naast de publieksprijs is er de vakprijs, die toegekend wordt door een wereldwijde jury. Winnaar daarvan werd , de eerste muziekvideo ter wereld die 24 uur duurt: een interactieve video waar het nummer ‘Happy’ een dag en een nacht lang achter elkaar wordt gedraaid, waar steeds weer iemand anders op danst. Een slimme manier om een visueel plezierig geheel te maken waar je zomaar niet op uitgekeken raakt.

Kijkend naar de andere inzendingen was de combinatie van de connectie tussen mobiel met een website een duidelijke trend. Ook waren er veel Google Chrome experimenten, bedoeld om de browser te promoten. Wat je misschien ook als trend zou kunnen zien: websites die een probleem oplossen: wordt je bewust van de afstanden van de sterrenhemel, beleef een concert alsof je erbij was, of leer hoe je iemands leven kan redden. Hieronder een overzicht van de andere websites:

 
 
 
 
 
 
 
 

In de komende editie van Adformatie magazine staat een uitgebreider artikel, waarin ik op elke website mijn persoonlijk commentaar geef.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie