Grote techbedrijven keren zich tegen Google's cookie-alternatief Topics

De werkgroep W3C bestaat uit techreuzen als Apple en Mozilla. Zij vrezen dat Topics minder privacyvriendelijk wordt dan Google belooft.

Afbeelding: Shutterstock

Een werkgroep van grote techbedrijven spreekt zich in stevige woorden uit tegen de ontwikkeling van Google Topics. De W3C-werkgroep, waar onder meer Apple en Mozilla aan deelnemen, vreest dat Google's alternatief voor third party cookies minder privacyvriendelijk wordt dan Google belooft. Google zegt de input van de werkgroep te waarderen maar ook door te gaan met Topics.

Advertentie
advertisement

De W3C en Google Topics uitgelegd

De W3C is een werkgroep waarin een aantal van de grootste techbedrijven ter wereld samenwerken aan de toekomst van het internet. En dus bespreken zij ook Google Topics, de door Google beoogde privacyvriendelijkere opvolger van third party cookies. Topics maakt onderdeel uit van de Google Privacy Sandbox, dat nog twee andere onderdelen bevat. Topics heeft de meeste impact op adverteerders en gebruikers. 

Deze website publiceerde vorig jaar een achtergrondartikel over de ontwikkeling van Google Topics.

Google wil via Topics wekelijks vijf interesses van de internetgebruiker verzamelen, bijvoorbeeld rockmuziek, teamsporten en boeken. De topics zijn API's en zijn samengesteld aan de hand van de websites die de gebruiker bezoekt. Adverteerders krijgen geen persoonlijke informatie over de gebruiker, maar kunnen wel adverteren op basis van de interesse. Zo krijgt de gebruiker op een privacyvriendelijkere manier relevante reclames, belooft Google.

Kritiek op privacy-aanpak

De argumentatie van Google weet de W3C-leden echter nog niet te overtuigen. De werkgroep zegt dat het Topics-plan van Google tekortschiet op privacyvlak, schrijft Business Insider op basis van openbare uitspraken van W3C-leden. 'We willen niet dat het (Topics, red.) verder ontwikkeld wordt', luidt de stevige conclusie. 

De W3C-leden zijn bang dat Topics de browser (zoals Google Chrome) gaat meesleuren in een wereldwijd reclamesysteem waar met name Google jaarlijks miljarden aan verdient. Zo zijn W3C-leden bezorgd dat Google data uit Topics kan combineren met andere databases, en zo relevantere advertenties kan voorschotelen. 

Google wil door met Topics

Google laat in een statement aan Business Insider weten het niet eens te zijn met de kritiek van W3C. 'Hoewel we de inbreng van TAG (de werkgroep, red.) waarderen, zijn we het niet eens met hun karakterisering dat Topics de status quo handhaaft. Google zet zich in voor Topics omdat dit een aanzienlijke privacyverbetering is ten opzichte van cookies van derden, en we gaan vooruit.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie