Premium

Oracle en Salesforce voor rechter gedaagd wegens schending privacy

The Privacy Collective spreekt 'onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens'. DDMA: 'Autoriteit Persoonsgegevens hoort te handhaven.'

Watching you
123rf

The Privacy Collective - een stichting die optreedt tegen schending van privacyrechten - start vandaag een rechtszaak tegen Oracle en Salesforce. De stichting verwijt de technologieconcerns onder meer de gegevens van miljoenen Nederlandse internetgebruikers onrechtmatig te verzamelen en te verwerken. Er is gekozen voor het juridische middel ‘class action’. Daarbij wordt voor een grote groep mensen schadevergoeding geëist.

Structureel geraakt

De advocaat die The Privacy Collective bijstaat, Christiaan Alberdingk Thijm, zegt dat het in deze zaak gaat om één van de grootste gevallen van onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens in de geschiedenis van het internet. ‘Vrijwel alle Nederlanders die online informatie lezen of bekijken worden structureel geraakt door de praktijken van Oracle en Salesforce, die enkel een commercieel doel dienen.’

Schaduwprofiel

Volgens The Privacy Collective verzamelen Oracle en Salesforce op ieder moment en op grote schaal gegevens van websitebezoekers. ‘Door die te combineren met aanvullende informatie creëren zij van iedere individuele internetgebruiker een persoonlijk profiel. De miljoenen profielen worden onder andere gebruikt voor het aanbieden van gepersonaliseerde online advertenties en onrechtmatig gedeeld met talloze commerciële partijen, waaronder ad-tech bedrijven.’

Alberdingk Thijm stelt dat de techgiganten hun informatie onder meer verzamelen met speciaal ontwikkelde cookies. ‘De meeste mensen weten niet dat zij zo'n online “schaduwprofiel” hebben. Zij weten niet hoe het er uitziet en hebben er zeker geen rechtmatige toestemming voor gegeven. Voor het verzamelen en delen van de persoonsgegevens horen Oracle en Salesforce op basis van de AVG  toestemming te vragen. Deze partijen handelen in strijd met het recht op privacy van internetgebruikers. Het recht op bescherming van persoonsgegevens en het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer worden erkend als fundamentele rechten.’

10 miljard

Op basis van het aantal gedupeerden kan de totale omvang van de schade volgens The Privacy Collective uitkomen op meer dan 10 miljard euro. Verschillende organisaties steunen de actie van The Privacy Collective, waaronder Bits of Freedom, Qiy Foundation, Privacy First en Freedom Internet. De class action wordt volledig gefinancierd door Innsworth, een procesfinancier. Daardoor maken de individuen waar The Privacy Collective voor optreedt zelf geen kosten. Deze organisatie financiert in Engeland en Wales een vergelijkbare class action, die momenteel wordt voorbereid.

Alternatieven voor real-time-bidding

Deze zaak richt zich volgens DDMA-directeur Diana Janssen op real-time bidding en daar is volgens haar al langer veel om te doen is. Janssen: 'Het is belangrijk dat er wordt gekeken hoe de gegevens van internetgebruikers beter beschermd kunnen worden bij de veiling van online advertentieruimte. Adverteerders en uitgevers zien dit ook. Voor adverteerders die geen gebruik willen maken van real-time-bidding ontbrak het tot vrij recent aan goede alternatieven. We zien inmiddels steeds meer initiatieven, zoals contextueel adverteren, en ook het gebruik van third-party cookies vermindert.'

Handhaven

Janssen vindt dat handhaving van de AVG noodzakelijk is. 'Uiteraard, maar die taak hoort in de eerste plaats bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Het is nog steeds wachten op duidelijkheid van de toezichthouder, waardoor een aantal partijen nu blijkbaar ongeduldig wordt. Maar het valt te betwijfelen of een massaclaim als verdienmodel voor een buitenlands hedgefonds het middel moet zijn om gegevens van consumenten te beschermen.'

De Autoriteit Persoonsgegevens komt nog met een statement.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie