RAW for the Oceans grote winnaar ADCN Lampen 2015

Twee keer Goud en een Grand Prix voor de gezamenlijke inzending van G-Star Raw, FHV BBDO en Part of a Bigger Plan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De case RAW for the Oceans is de grote winnaar geworden van de ADCN Lampen-awardshow (geheel in het Engels gepresenteerd door Eric Corton) die dinsdagavond plaatshad in Paradiso in Amsterdam. De case is een gezamenlijke inzending van de adverteerder G-Star Raw en de bureaus FHV BBDO en Part of a Bigger Plan. Daarmee wordt (bedoeld of onbedoeld) een signaal afgegeven, want het overgrote deel van de inzendingen bij de ADCN Lampen staat op naam van één inzender.

RAW for the Oceans was vorig jaar . Het sleepte daar net als nu een Grand Prix binnen in de categorie Product Design. (De credits voor de inzending werden destijds gedeeld door FHV BBDO en Part of a Bigger Plan.)

Raw for the Oceans is een speciale collectie die G-Star uitbrengt in samenwerking met Bionic Yarn, (medeoprichter Pharrell Williams). Bionic Yarn maakt een speciaal soort garen van gerecycled plastic. Een derde partner is Parley for the Oceans, een organisatie die creativiteit inzet om bewustwording over het belang van schone oceanen te vergroten. De collectie is dus gemaakt van plastic dat afkomstig is uit de oceanen. RAW for the Oceans werd in Cannes overg overigens bekroond voordat het er was, want de speciale collectie stond pas gepland om in augustus uitgebracht te worden.

Het rapport van de jury onder leiding van juryvoorzitter Martin Terhart (180 Amsterdam) luidt: &;First of all it’s an amazing product. But it is also a product selling an idea, instead of an idea selling a product. The idea itself is part of the solution to the problem. It’s an ad you want to wear.&

In onderstaande video wordt de case aanschouwelijk gemaakt.

 

Achtung!: 1 goud, 2 zilver, 3 brons
Ook voor reclamebureau Achtung! was het een zeer succesvolle Lampen-editie. Vorig jaar werd Achtung! als vierde bureau genoemd met 1 goud en 1 brons. Het goud (Jury Activation en Ledenjury) en eenmaal zilver (Jury Media & Branded Content en Ledenjury) werd uitgereikt voor de Vodafone case . Hoewel Achtung! het inzendende bureau is, wordt wel vermeld dat de campagne tot stand is gekomen in samenwerking met Wefilm en Blyde.

;s First Concert

Achtung! pakte ook zilver met Porsche Blind Trade in de categorie Activation:

Twee van de drie bronzen van Achtung! waren voor de campagne Brush Busters van Philips:

 

N=5, 1 goud, 2 zilver, 3 brons
N=5 mocht dezelfde hoeveelheid Lampen als Achtung! in ontvangst nemen. Het goud en de twee keer zilver waren voor de non-profitcampagne Zeitgeist 2014 voor Alzheimer Nederland.

Ook wist het twee keer brons te bemachtigen voor Pocket Plus van KPN.

N=5 won ook brons met ‘Puberdochter’ van Monuta.

 

Ook goud voor Calango, Google Creative Lab and 72andSunny Amsterdam en DDB Düsseldorf GmbH i.s.m. MediaMonks
Calango mocht een gouden Lamp in ontvangst nemen voor ‘Opening Titles’ voor het typografiefestival Typomad 2014 in Madrid.

 

De interactieve site Google Nightwalk van Google Creative Lab en 72andSunny Amsterdam werd ook met goud bekroond.

Ook The Universal Typeface van pennenmerk Bic DDB Düsseldorf GmbH i.s.m. MediaMonks, pakte goud.

 

Jong Talent
De Young Talent Lamp werd gewonnen door Raphaël Kamp en Sjoerd Rijsdijk voor de campagne (+1) join the table, naar aanleiding van een briefing van Sire.

Minder is meer
Met 51 Lampen plus een Grand Prix is het Lampenfestival dit jaar een iets bescheidener editie dan vorig jaar, toen werden er inclusief Grand Prix nog 61 Lampen uitgereikt. Er werd wel evenveel goud (7) uitgereikt als vorig jaar, maar het aantal zilveren bekroningen ging terug van 19 naar 11. Het aantal bronzen bleef gelijk: 26. Het lagere aantal awards is ondanks het grotere aantal inzendingen dit jaar. Vorig jaar waren dat er 785. Dit jaar kwam het aantal inzendingen op 841. De groei werd vooral veroorzaakt door het toenemend aantal inzendingen in de nieuwe categorieën Media & Branded Content en Digital Design. De creatieve sector schuift daarmee weer op naar het aantal inzendingen van 2013. Toen telde de ADCN ruim 900 inzendingen.

Het bescheiden aantal awards (ten opzichte van de stijging in inzendingen) betekent volgens Dinesh Sonak, directeur van ADCN, dat de lat dit jaar hoger lag dan vorig jaar. Sonak: ‘Ondanks de zware en meer internationaal georiënteerde ADCN-jury van dit jaar, zijn er veel Lampen uitgereikt en dat is een compliment waard. Dat er naar rato minder prijzen zijn uitgereikt, komt doordat we werk willen bekronen dat kan concurreren met internationaal topwerk. We hebben dan ook bewust een jury samengesteld met internationale en Nederlandse zwaargewichten. De Nederlandse juryleden hebben veelal eerder internationale jury-ervaring opgedaan.’

Netwerkbureaus
Voor de meeste grotere (netwerk)bureaus was het geen sterk Lampen-jaar. Zowel DDB & Tribal, JWT Amsterdam, Ogilvy & Mather Amsterdam als Publicis moesten genoegen nemen met één keer brons. Etcetera won een deelbekroning, TBWA\NEBOKO won geen lampen. FHV BBDO was de uitzondering. Naast een bronzen Lamp, kon het als mede-inzender twee keer goud en een grand prix bijzetten in de prijzenkast. 

 

Hieronder vindt u alle bekroningen op een rij:

G-STAR RAW / FHV BBDO / Part Of A Bigger Plan
Grand Prix Jury Product/Packaging Design – G STAR RAW
Gouden Bekroning Jury Integrated en Ledenjury voor RAW for the Oceans – G-STAR RAW
Gouden Bekroning Jury Product/Packaging Design en Ledenjury – G STAR RAW

Achtung!
Gouden Bekroning Jury Activation en Ledenjury voor Concert – Vodafone (I.s.m. WeFilm & Blyde)
Zilveren Bekroning Jury Media & Branded Content en Ledenjury voor Concert – Vodafone (I.s.m. WeFilm & Blyde)
Zilveren Bekroning Jury Activation voor Porsche Blind Trade – Pon’s Automobielhandel
Bronzen Bekroning Ledenjury voor Windcertificaten – Eneco
Bronzen Bekroning Ledenjury voor Brush Busters – Philips
Bronzen Bekroning Jury Digital Advertising & Digital Design voor Brush Busters – Philips

N=5
Gouden Bekroning Jury Film & Radio en Ledenjury voor Zeitgeist 2014 – Alzheimer Nederland
Zilveren Bekroning Jury Film & Radio voor Zeitgeist 2014 – Alzheimer Nederland
Zilveren Bekroning Jury Activation voor Zeitgeist 2014 – Alzheimer Nederland
Bronzen Bekroning Ledenjury Film & Radio voor Puberdochter - Monuta
Bronzen Bekroning Ledenjury Film & Radio voor Pocket Plus – KPN
Bronzen Bekroning Ledenjury Print & Outdoor voor Pocket Plus – KPN

Google Creative Lab en 72andSunny Amsterdam
Gouden Bekroning Jury Digital Advertising & Digital Design en Ledenjury voor
Bronzen Bekroning Ledenjury Digital Advertising & Digital Design voor Nightwalk in Marseille – Google

Calango
Gouden Bekroning Jury Digital Advertising & Digital Design voor Typomad 2014 - Opening Titles – Typomad

DDB Düsseldorf GmbH (in samenwerking met MediaMonks)
Gouden Bekroning Jury Digital Advertising & Digital Design en Ledenjury voor The Universal Typeface – Bic

Dawn
Zilveren Bekroning Jury Film & Radio en Ledenjury voor 5 dingen die ze je niet vertellen over de economie – Triodos Bank
Bronzen Bekroning Jury Intergrated voor 5 dingen die ze je niet vertellen over de economie – Triodos Bank
Bronzen Bekroning Jury Print & Outdoor voor Ontmoet je Microben - Micropia (Natura Artis Magistra) (I.s.m. Part of a Bigger Plan)
Bronzen Bekroning Ledenjury Film & Radio voor Ontmoet je Microben - Micropia (Natura Artis Magistra) (I.s.m. Part of a Bigger Plan)
Jury Craft Copywriting voor 5 dingen die ze je niet vertellen over de economie – Triodos Bank

De Designpolitie
Zilveren Bekroning Jury Brand/Communication Design voor Frascati Issues – Frascati Theater
Bronzen Bekroning Jury Brand/Communication Design voor What Design Can Do! 2014 - What Design Can Do

Fitzroy
Zilveren Bekroning Jury Digital Advertising & Digital Design en Ledenjury voor The World&;s Best Coverband - Allstars Coverband
Bronzen Bekroning Ledenjury voor The World&;s Best Coverband - Allstars Coverband

Doom & Dickson
Zilveren Bekroning Jury Film & Radio en Ledenjury voor Don’t let this story become his story – Warchild
Craft Sound voor Don’t let this story become his story – Warchild

Boonstra and Associates/Mr. Boonstra
Zilveren Bekroning Jury Brand/Communication Design voor Innocent Targets - The Coalition To Stop Gun Violence

G-Star RAW BV (I.s.m. Peter & Thijs)
Zilveren Bekroning Jury Print & Outdoor voor G-star Eyewear – Masks - G-Star RAW

UM Studios
Zilveren Bekroning Jury Media & Branded Content voor Internet Explorer meets 22tracks – Microsoft

Lesley Moore
Bronzen Bekroning Jury Brand/Communication Design voor Visuele identiteit, Nationale Opera & Ballet - Nationale Opera & Ballet
Jury Craft Art Direction voor Visuele identiteit, Nationale Opera & Ballet - Nationale Opera & Ballet

Being There
Bronzen Bekroning Ledenjury voor Cookie Art - Jacques Gregoire

DDB & Tribal Amsterdam
Bronzen Bekroning Jury Digital Advertising & Digital Design voor - KLM Royal Dutch Airlines

FHV BBDO
Bronzen Bekroning Jury Digital Advertising & Digital Design voor The Elephant Pledge - World Animal Protection

JWT Amsterdam
Bronzen Bekroning Jury Activation voor Give Holland a Break - Nestlé – KitKat

Kokoro Amsterdam
Bronzen Bekroning Jury Film & Radio voor Twijfel – Trouw

Ogilvy
Bronzen Bekroning Jury Film & Radio voor Why wait until it’s too late? – Mark – Dela

Publicis
Bronzen Bekroning Jury Print & Outdoor voor The real Girl with a Pearl Earring – Het Mauritshuis

Selmore
Bronzen Bekroning Ledenjury voor BierTrommel – Bavaria

Studio Dumbar
Bronzen Bekroning Jury Brand/Communication Design voor Mauritshuis – Het Mauritshuis

TamTam
Bronzen Bekroning Jury Digital Advertising & Digital Design voor Dutch National Opera & Ballet - Dutch National Opera & Ballet

Thonik
Bronzen Bekroning Jury Product/Packaging Design voor Yoni – Yoni

VBAT
Bronzen Bekroning Ledenjury Product/Packaging Design voor Brand Bier - Een ode aan bier - Heineken Brouwerijen / Brand Bier

Wieden + Kennedy Amsterdam
Bronzen Bekroning Ledenjury Jury Film & Radio voor The Odessey – Heineken

hazazaH Film & Photography
Jury Craft Film Direction voor Warchild 4-5 mei - Warchild (i.s.m. Doom & Dickson)

Etcetera
Jury Craft Illustration voor The UNfappening - Red Urban / Etcetera (ETCETERA) - Artbox

Weekbladpers (Jeroen Hofman Fotografie)
Jury Craft Photography voor Lieuwe van Gogh - Weekbladpers (Jeroen Hofman Fotografie) Vrij Nederland

 

Foto: Flyershots by Michael Graste

 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie