Verzoek: Opstelten en BVD willen vriend met u worden...

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hoe vaak bekijkt de BVD uw social media profiel? En waarom wil Minister Opstelten dat niet bekend maken? Dat vraagt nu.nl journalist en OV-Kaartkraker Brenno de Winter zich af, en hij ruikt een

Privacy is niet alleen een vermeende linkse hobby, het vormt ook steeds duidelijker de ‘marketing’-achillespees van de social media sites. Met de kernvraag: ‘zijn uw vlotte vakantiefoto’s, chatsessies, uw vrienden en alle andere data handelswaar?’. En kan iedereen dat zomaar kopen?

‘Ik heb niks te verbergen’: dat is vooralsnog de belangrijkste verdediging van social media fans. Dat mag zo lijken, maar met 1 miljard gebruikers zijn er automatisch risicogroepjes.
Bijvoorbeeld als je Saoedisch student in Nederland bent, en na de landing in Riyad wordt opgewacht door het Moslimbroederschap dat opgewonden staat te zwaaien met je Facebook foto’s van een avondje gezellig daggeren in de Baja Beach club. Whazzup..!

Voor aandeelhouders van Facebook is de relevante vraag: Blijven de gebruikers nog steeds fan, als bekend wordt hoe, hoe vaak, en voor hoeveel geld hun data is verkocht? Overdreven? Google heeft vandaag met 22,5 miljoen dollar een .

Zuckerberg en consorten benadrukken het liefst de idealistische kant van hun zaak. Zo simpel ligt het helaas niet. Het lastige zit hem in het verdienmodel van de social media sites. En het is bovendien een productintrinsiek probleem: Want de Twitter en Facebook fans zijn niet de klanten die op handen worden gedragen... Integendeel: de fans zijn de handelswaar. Daar gaat het mis.

Nu zeg ik niet dat Hyves, Facebook en Twitter betaald worden voor uw privé informatie (Liefst briefjes in kleine coupures, verpakt in plastic zakken, die ’s nachts door motorrijders onder viaductjes worden gezet), maar transparant is ’t zeker niet.

De Winter legt niet alleen een zere vinger op het beleid van Opstelten. Maar vooral op de rammelende transparantie, en groeiende risico’s van de social media sites. Van de beursgenoteerde bedrijven valt niets te verwachten. Handelswaar verkoop je nu immers met de moraal van de koopman. Dus het is wachten tot het moment waarop de gebruikers zich ‘verkocht’ zullen voelen.

Uiteindelijk heeft de klant altijd gelijk, en een nieuwe ‘sociale media platform’ zal zich aandienen. Eentje waarin de privacy van de ‘gebruiker’ centraal staat, en niet het belang van de corporate klanten en mistige overheden.
Facebook aandelen zijn tegen die tijd gratis afhalen aan het loket van de BVD: even vragen naar Dhr. I. Opstelten van de postkamer.

Advertentie
advertisement
Advertentie