Premium

1 op 6 Amerikanen bezit nu een smart speaker

Gebruik van de smart speaker gaat ten koste van radio, televisie en ... gebruik van smartphone.

39 miljoen Amerikanen hebben inmiddels een stemgestuurde smart speaker in huis. De bekendste merken zijn Google’s Home en Amazon's Echo. Apple fans wachten nog op de lancering van de Homepod.

Aldus onderzoek van NPR en Edison Research. Ze ondervroegen 2000 consumenten.

Volgens de onderzoekers groeit het aantal huishoudens met smart speakers explosief: sneller dan –indertijd- de tablets en smartphones. Met dank aan de afgelopen feestdagen: 7 procent van de respondenten vond toen een smart speaker onder de kerstboom.

Marktleider is Amazon’s Echo met 11 procent marktaandeel. Google’s Home heeft 4 procent van de markt in handen. Toch heeft 16 procent van de Amerikanen al een smart speaker in huis, zo zeggen de onderzoekers.

Waar blijft Apple?
Apple maakte geen gebruik van het voordeel van de feestdagen. De fabrikant voert een andere strategie dan Amazon en Google en werkt aan een speaker met perfecte audiokwaliteit, zodat je er goed muziek op af kunt spelen. De speaker gaat 349 euro kosten.

Apple komt hiermee in het vaarwater van Sonos, die een speaker ontwikkelde die klaar is voor voice control. Sonos werkt hiertoe sinds oktober 2017 samen met Amazon. Muziekliefhebbers in de VS, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland kunnen hun Sonos One inmiddels bedienen via Amazon Alexa, met ondersteuning voor Amazon Music, iHeartRadio, Pandora, SiriusXM, TuneIn, en binnenkort ook Spotify.

Een samenwerking met Google volgt later dit jaar. De Sonos One-speaker is een stuk goedkoper dan die van Apple: 229 euro.

Minder radio, tv en smartphone
De onderzoekers vroegen ook van welk apparaat  mensen minder gebruik maken, sinds ze een smart speaker in huis hebben. Dat levert interessante antwoorden op: De meeste mensen zeggen minder naar traditionele radio te luisteren (39 procent), 34 procent laat de smartphone vaker liggen. 30 procent kijkt minder televisie.

Het onderzoek laat ook zien dat mensen de smart speaker meer gaan gebruiken naarmate ze het ding langer in bezit hebben. 51 procent zegt de speaker een maand na aanschaf vaker te gebruiken dan in het begin.

Eerder onderzoek onder 800 smart speaker-bezitters (uitgevoerd in de herfst van 2017) laat zien dat 71 procent meer naar muziek luistert sinds de aanschaf. En de 64 procent die van plan is om meerdere speakers aan te schaffen, wil deze gebruiken om smart home devices mee te bedienen.

44 procent gebruikt sinds de aanschaf van een smart speaker ook de voice assistent op de smartphone vaker, en 61 procent wil gebruik maken van de voice-technologie in de auto.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie