Premium

Albert Heijn oogst storm van kritiek op plastic kersthuisjes

Consumenten en NGO’s zijn boos op Albert Heijn nu het weer een spaaractie heeft gelanceerd met plastic artikelen.

Winterdorp oogst shitstorm
Albert Heijn

Het is weer eens zover, consumenten (op social media) en NGO’s zijn boos en teleurgesteld op Albert Heijn nu het wéér een spaaractie heeft gelanceerd met plastic artikelen.

Dit keer gaat het om de spaaractie ‘Winterdorp’, bestaande uit 45 miniaturen waarmee ‘een echt Hollands winterdorp’ gebouwd kan worden. Denk aan besneeuwde huisjes en winkeltjes, een molen, een koek & zopie-tent, schaatsers en kinderen op een slee. ‘Leuk voor onder de kerstboom’, zegt Albert Heijn, maar ook op een feestelijk gedekte tafel of in de vensterbank.’ De huisjes zijn overigens wel gesponsord door Douwe Egberts, Hertog IJs, Ariël (de wasserette), M&M's (de bioscoop), Chocomel (koek en zopie), Gillette (de barbershop, #knipoog), Appelsientje (de fruitstal), Chaudfontainde (de waterput) en Andrélon (de kapper).

PLASTIC!!!

Over het gebruikte materiaal zegt Albert Heijn in de aankondiging van de spaaractie niets. Plastic. En dat werkt bij veel consumenten als een rode lap op een stier. Heeft de supermarkt dan niets geleerd van kritiek op Smurfen, Wuppies, Welpies en andere plastic weggooitroep? Zo zegt Channah Durlacher (niet alleen consument, maar ook redacteur bij EenVandaag)

 

 

En Kees de Kok zegt:

 

 

Paul Cornelisse heeft geen hoge pet op van de Albert Heijn-marketeer die dit bedacht heeft:

 

 

Ook de Plastic Soup Foundation laat van zich horen:

 


 

Antwoord klaar

Er valt een hoop af te dingen op de spaaractie. Hoe is het bijvoorbeeld te rijmen dat Albert Heijn zijn klanten wil stimuleren herbruikbare zakjes te gebruiken op de groente- en fruitafdeling om plastic terug te dringen, en tegelijkertijd een dermate grote hoeveelheid plastic over Nederland uitstort?

Toch lijkt Albert Heijn beter nagedacht te hebben over de spaaractie dan in het verleden het geval was. De motivatie om tóch te gaan voor deze actie was dan ook vastgelegd in een script dat het social media-team van Albert Heijn - dat ongetwijfeld overuren heeft gemaakt -  klaar had liggen om boze en bezorgde consumenten gerust te stellen. (Exact dezelfde tekst is in veel verschillende antwoorden terug te lezen.) De kern van de uitleg is: hergebruik, vermindering van materiaalgebruik en recyclebaarheid.

^Dave

In antwoord op @missfoodiemoods, die ‘deze berg plastic huisjes ook niet bij haar boodschappen wenst te ontvangen’ en wil weten waar ze dat kan aangeven bij haar bestelling, krijgt dit zeer uitgebreide antwoord van ^Dave van Albert Heijn:

Hey! De Winterdorp-mini's zijn gemaakt van plastic en daar schrikken sommige mensen van. We leggen onze keuze daarom graag even uit:

De mini's zijn van hoogwaardige kwaliteit** en niet ontwikkeld voor eenmalig gebruik. Je kunt ze daarom ieder jaar weer gebruiken als sfeervolle decoratie in je huis tijdens de decemberperiode. Juist om die reden hebben we ook een speciale bewaardoos van FSC-papier ontwikkeld.

Verder zijn de mini's in tegenstelling tot vorige spaaracties verpakt in 100% FSC-papier. Het transparante laagje dat je ziet als je het openscheurt is lijm. Tot slot hebben we 2 maten verpakkingen om de mini's (zo klein mogelijk en zo groot als nodig) om papiergebruik te minimaliseren. **Alle huisjes zijn gemaakt van recyclebaar materiaal. De kerstboom en de bakfiets zijn van PP plastic gemaakt ivm breekbaarheid. Zo kregen we de meest stevige huisjes die je jarenlang kan gebruiken en houden we ons aan de toy safety rules.

Wil je de huisjes niet ontvangen? Dan kan je dit aangeven tijdens het afronden van je bestelling. Let op: Dit kan niet via de App. Je moet hiervoor dus wel via de computer bestellen. ^Dave

Re-use, reduce, recycle versus eenmalig gebruik, veel plastic, verbrandingsoven

Het verhaal vertelt uiteraard niet hoeveel huisjes straks uiteindelijk toch in de vuilverbrander verdwijnen. De eerder genoemde Cornelisse heeft er geen fiducie in dat de huisjes ofwel bewaard, dan wel gerecycled zullen worden.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie