Premium

‘Het is balanceren tussen business en impact maken’

Linda Klunder is head of Impact bij Kumasi: ‘Het is vreemd dat dit restproduct zo lang over het hoofd is gezien door de grote industrie.’

Linda Klunder: ‘Het is balanceren tussen business en impact maken’

Linda Klunder is co-founder en head of impact bij het nieuwe purposemerk Kumasi, dat twee varianten natuurlijke cacaofrisdrank op de markt brengt: Sappi en Gassi. Beiden bestaan enkel uit cacaosap en water, waarbij Gassi koolzuurhoudend is. Zelf vindt Klunder het niet erg dat het social impact-bedrijf in ideologie wel eens met Tony’s Chocolonely vergeleken wordt.

Advertentie
advertisement

Dubbele missie

Kumasi wordt eigenlijk gemaakt van een afvalproduct, namelijk het vruchtvlees van de cacaovrucht. Het idee is ontstaan toen Lars Gierveld en Jochem Pinxteren een documentaire maakten over de cacao-industrie in West-Afrika.

Klunder houdt zich binnen het bedrijf bezig met de impact en samenwerkingen van het merk dat twee missies heeft: het tegengaan van voedsel- én inkomensverspilling. Zo zorgt het merk ervoor dat Ghanese cacaoboeren ongeveer 30 procent per kilo cacao meer genereren.

Kumasi - ‘Het is balanceren tussen business en impact maken’
Kumasi - ‘Het is balanceren tussen business en impact maken’

Interventie

‘Het is bijzonder dat zo’n restproduct met zoveel smaak niet eerder werd gebruikt om frisdrank van te maken’, zegt Klunder. ‘De grote industrie heeft het product lang over het hoofd gezien. Daarnaast is er wel veel geïnvesteerd in productontwikkeling, maar er is nauwelijks aandacht geweest in interventie voor de boeren in landen waar veel armoede heerst.

Wij hopen dat er meer aandacht komt op ontwikkeling aan het begin van de supplychain.’

Het begin

Tijdens haar master ontwikkelingseconomie in Wageningen kwam Klunder Gierveld tegen, die op dat moment bezig was met een documentaire voor Nestlé. ‘We zaten beiden in het adviesraad van cacao-onderzoek, mijn favoriete product als echte chocoladeliefhebber. Hij had een idee om sap te maken van cacaopulp en vroeg of ik dat samen met hem wilde oppakken.’

Impactprogramma realiseren

Klunder zegt dat ze na haar vorige baan toch meer de kwantitatieve kant op wilde. ‘Dus nu kan ik een eigen impactprogramma ontwikkelen, van mijn favoriete product, cacao. En dat terwijl Kumasi niet naar chocolade smaakt. Natuurlijk is het mooi om te zien dat mensen ervan genieten. Dat moet ook, want anders worden geen herhaal-aankopen gedaan en dat is nodig om ons impactprogramma te realiseren.

Maar we hebben nog veel meer initiatieven. Zo willen we ook meer vrouwen betrekken in de industrie.’

De Kumasi-commercial

Kumasi Commercial Nederlands

Balanceren

Ondanks de start in coronatijd zou het merk zou inmiddels al positieve verkoopcijfers laten zien. De frisdrank met een huisstijl van felroze, -geel en -groen is inmiddels te koop op tweehonderd verkooppunten, waaronder bij Stach. Ook is het drankje te bestellen op Gorillas. Er loopt een campagne op sociale media met een commercial die pro bono ontwikkeld is door bureau Blickfänger.

Friends for Brands deed de positionering en branding. Klunder: ‘Daar is goed over nagedacht: ons knallende ontwerp valt overal op. En precies dat is ook nodig om impact te maken. Straks lanceren we meer fysieke campagnes om mensen de smaak te laten ervaren. Het is nu balanceren tussen business en impact maken.’

De yogi en de hipster

De purpose-ondernemer is zich ervan bewust dat brand awareness voor een nieuw merk van essentieel belang is terwijl het zich richt op een verschillende uitgesproken doelgroepen, zoals de zogenoemde bewuste businessman, de yogi en de hipster. ‘We hebben de ambitie om van Kumasi het grootste, eerlijkste frisdrankmerk van Nederland te maken. Daarna volgt Europa.’

Het talent

Linda Klunder (26) is geboren en opgegroeid in Leeuwarden. Ze heeft een BA in internationale betrekkingen en werkte een jaar in Egypte voor de NGO MasterPeace. Naast haar werkzaamheden daar is ze een master ontwikkelingseconomie gestart aan de Wageningen Universiteit. Die is inmiddels afgerond.

Dit artikel verschijnt ook in Adformatie #5 2021. 

Lees ook: Mens en merk, Famke Louise, niet te missen

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie