Premium

Het ‘hogere doel’ is voor marketeers groter dan ooit

GROTE MARKETING ENQUÊTE 70 procent van de marketeers zegt dat hun bedrijf een hoger doel heeft dat iedereen in de organisatie nastreeft

Purpose-awareness onder marketeers groeit
Shutterstock

De drive onder marketeers om purpose-driven marketing te bedrijven is in tegenstelling tot vorig jaar weer sterk gegroeid. Dat blijkt uit de Grote Marketing Enquête 2020, die zoals elk jaar in nauwe samenwerking tussen Adformatie en DVJ Insights tot stand is gekomen. 70 procent zegt dat hun bedrijf een hoger doel heeft dat iedereen in de organisatie nastreeft, 100 procent (!) van de ondervraagden zegt zich ook te kunnen identificeren met die purpose.

Is er in uw bedrijf sprake van een duidelijke purpose? Hiermee bedoelen we een hoger doel dat iedereen in de organisatie nastreeft. (2020 versus 2019)

Ja: 70% versus 66%

Nee: 31% versus 34%

 

Kunt u zich identificeren met de purpose van uw organisatie? (2020 versus 2019)

Ja: 100% versus 98%

Nee: 0% versus 2%

 

Kan je het uitleggen?

Ook het bewustzijn binnen bedrijven lijkt sterk gegroeid te zijn. Zei vorig jaar nog 60 procent van de ondervraagden dat iedereen binnen zijn bedrijf kan uitleggen wat de purpose van de organisatie is, nu is dat 72 procent. Zelf kan de marketeer dat natuurlijk ook (althans, 83 procent) en bovendien is hij trots op de organisatie waar hij voor werkt en draagt dit ook uit (89 procent).

Stelling: Mijn organisatie levert een positieve bijdrage aan de maatschappij (2020 versus 2019)

Helemaal mee oneens: 2% versus 2%

Mee oneens: 6% versus 8%

Neutraal: 22% versus 24%

Mee eens: 44% versus 40%

Helemaal mee eens: 27% versus 27%

 

'Ik draag voldoende bij'

Marketeers zijn er ook van overtuigd dat hun organisatie een positieve bijdrage aan de maatschappij levert. (Dit jaar 70 procent, iets gegroeid ten opzichte van de 67 procent van vorig jaar.) En de meest in het oog springende ontwikkeling is misschien nog wel dat 92 procent van de ondervraagden zeker weet dat hij voldoende bijdraagt aan de purpose van zijn organisatie. (Vorig jaar nog 77 procent.)

Stelling: Ik heb het gevoel dat ik voldoende bijdraag aan de purpose van mijn organisatie (2020 versus 2019)

Helemaal mee oneens: 1% versus 1%

Mee oneens: 2% versus 5%

Neutraal: 5% versus 17%

Mee eens: 44% versus 50%

Helemaal mee eens: 48% versus 28%

 

Hype

Het idee dat purpose-driven marketing een hype is, of zelfs onzin is, raakt steeds verder op de achtergrond. Dat de tijd waarin we leven (covid, #BLM, opwarming van de aarde) hier een belangrijke rol in speelt, ligt voor de hand. Purpose heeft als marketing-topic nog meer aan betekenis gewonnen, maar de uitdaging voor veel merken blijft hoe je daar op een geaccepteerde manier invulling aan geeft.

Stelling: Ik ben trots op de organisatie waar ik werk en draag dit ook uit (2020 versus 2019)

Helemaal mee oneens: 1% versus 1%

Mee oneens: 2% versus 5%

Neutraal: 9% versus 8%

Mee eens: 45% versus 52%

Helemaal mee eens: 44% versus 34%

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie