Knorr werpt zich met duurzame ingrediëntenlijst op als voedselsysteemverbeteraar

Samen met WWF lanceert het grootste Unilever-merk ‘The Future 50 Foods’.

Future 50 Foods
Knorr

Knorr, een merk voor droge soepen, sauzen en andere smaakmakers (Unilever), wil een bijdrage leveren aan het verminderen van de negatieve impact die het wereldwijde voedselsysteem heeft op onze planeet. Daartoe heeft het in samenwerking met World Wide Fund for Nature (WWF) én The Center of Public Health Nutrition aan de Universiteit van Washington deze week‘The Future 50 Foods’ gepresenteerd. Dat is volgens Unilever een lijst van 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van onze maaltijden kunnen verhogen terwijl tegelijkertijd het negatieve effect van de voedselproductie op de planeet drastisch wordt verminderd. (Zie complete lijst onderaan dit artikel.) In eigen woorden: ‘Het rapport van onthult wat we méér zouden moeten eten.’

Voor Nederland betekent deze aanbeveling concreet, zo zegt Unilever, dat Knorr consumenten helpt om meer en méér gevarieerde groenten te eten. ‘In de recepten wordt nu al, en in de toekomst nog meer, rekening gehouden met ingrediënten uit de Future 50 Foods lijst die in Nederland goed verkrijgbaar zijn.’

Advertentie

Nog minder dan 60 oogsten

De samenwerkende partijen: ‘Op dit moment komt 75 procent van alle voeding op de wereld van slechts twaalf gewassen en vijf diersoorten. Volgens veel deskundigen resten er minder dan 60 oogsten, totdat de planeet simpelweg niet genoeg voedsel kan produceren voor de groeiende wereldbevolking. Tenzij we wereldwijd onze eetgewoonten gaan veranderen zoals aanbevolen in “The Future 50 Foods” rapport dat vandaag gelanceerd is.’

De lijst combineert bekende, hoewel in sommige gevallen volgens Unilever nog onderbenutte ingrediënten, zoals linzen, quinoa en boerenkool, met minder bekende ingrediënten, zoals fonio, pompoenbloemen en cactus. (Complete lijst, zie onderaan.)

Knorr, WWF en The Center of Public Health Nutrition selecteerden elk ingrediënt onder andere op basis van zijn voedingswaarde, heerlijke smaak en lage impact op het milieu. ‘Daarbij komt dat een deel van deze gewassen hogere opbrengsten hebben dan vergelijkbare gewassen en bovendien zijn sommigen zelfs tolerant voor extreme weers- en milieuomstandigheden. Dat betekent dat ze van onschatbare waarde kunnen zijn in het licht van de groeiende klimaatonzekerheid.’

Drie principes

Het Future 50 Foods-rapport claimt drie basisprincipes te bieden voor een gezondere wereldbevolking en een gezondere planeet:

  • Meer variatie en een grotere hoeveelheid groenten
  • Meer plantaardige eiwitbronnen in plaats van vlees, gevogelte, zuivel en vis
  • Meer variatie in de soorten gewassen en andere bronnen van koolhydraten

Hieronder de complete lijst 'The Future 50 Foods'

Bladgroenten

  • Spinazie
  • Raapstelen
  • Bietenblad
  • Waterkers
  • Pompoenbladeren
  • Moringabladeren
  • Nopales (cactus)

Vruchtgroenten

  • Pompoenbloemen
  • Okra
  • Oranje tomaat

Zeewier

  • Laver-zeewier
  • Wakame-zeewier

Wortelgroenten

  • Grote schorseneer
  • Witte rammenas
  • Wortelpeterselie

Knolgroenten

  • Lotuswortel
  • Rode zoete aardappel
  • Yamboon
  • Wateryam

Koolgroenten

  • Chinese kool (paksoi)
  • Boerenkool
  • Rode kool

Noten en zaden

  • Bambara-aardnoot
  • Engelse walnoot
  • Hennepzaad
  • Lijnzaad
  • Sesamzaad

Granen

  • Quinoa
  • Teff
  • Khorasantarwe
  • Spelt
  • Amarant
  • Fonio
  • Wilde rijst
  • Gierst
  • Boekweit

Bonen en kiemgroenten

  • Sojabonen
  • Catjangbonen
  • Mungbonen

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Kees
Het vertrek van Paul Polman heeft helaas nog niet geleid tot het voor eens-en-altijd afzweren van "dit programma wordt mede verpest door"-reclames bij Unilever. Dus koop ik geen Knorr. En kan ik niet helpen om via Unilever de wereld te redden...
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie