Koester guerilla-actie van Greenpeace, zet je in voor verandering

Het Effie-feestje verstoord? Volkomen terecht, vindt Roel Welling. ‘Verandering begint bij ons.’

Greenpeace verstoort de uitreiking van de Effies 2021 voor een protest tegen fossiele reclame.
Foto: Greenpeace

Door: Roel Welling - Wefilm

Vorige week betraden activisten van Greenpeace onaangekondigd het Effies-podium om de mensen in de zaal te wijzen op reclames van vervuilende merken. De Effie-organisatie vond het niet sympathiek, en de BVA vond de actie misplaatst en wijst op zelfregulering van onze branche. Maar ik denk dat we deze schop onder de kont van Greenpeace juist hard nodig hebben. Ik wil hen dan ook danken voor dit statement tijdens een van onze vele feestjes.

De reclamewereld verandert een stuk langzamer dan de echte wereld. De teneur is er eentje van ‘konden we maar lekker reclame blijven maken zoals vroeger’. Gewoon leuke campagnes, zonder erbij na te denken wat we daar eigenlijk mee teweeg brengen. Helaas is de realiteit dat we de aarde aan het uithollen en aan het opwarmen zijn. En het reclamevak, ons vak, draagt daaraan bij.

Het is de hoogste tijd om te kijken naar de verantwoordelijkheden van merken, bureaus en makers. En daar bedoel ik niet mee dat we nog wat vaker woorden als ‘duurzaam’ en ‘we streven naar’ te gebruiken in onze reclames, maar dat we daadwerkelijk iets teweeg brengen. Decennialang heeft onze branche zich gefocust op het maximaliseren van de winst van merken. Er ligt nu een taak om onze creativiteit op een nuttige manier in te zetten en te zorgen dat het nut van merken op een duurzame en eerlijke manier op de eerste plaats komt.

De meest brutale fossiele reclames volgens Greenpeace
De meest brutale fossiele reclames volgens Greenpeace

Verergeren

Elke verandering begint bij een inzicht en een goed idee. Daarom ligt de sleutel tot verandering juíst bij ons. Wij kunnen consumenten inspireren tot beter gedrag, het voortouw nemen en creativiteit inzetten om met oplossingen te komen in plaats van het probleem te verergeren.

Oké, de methodes van activistische organisaties missen soms wat tact. Maar juist wij zouden toch moeten begrijpen dat je soms de grenzen moet opzoeken om aandacht te krijgen. Laten we de activisten koesteren en de urgente oproep van Greenpeace opvolgen en onszelf oprechter reguleren. Dat is niet makkelijk, maar als je je met overtuiging inzet voor het grotere doel, kun je je kinderen later vertellen wat jij met jouw talent aan hun toekomst hebt bijgedragen.

En hoe leuk is het als we weer écht weer eens creatief mogen zijn! We hebben een prachtig vak, er is in Nederland veel talent. Laten we dat inzetten voor verandering. Niet concurreren in de duurzaamheidsrace, maar samenwerken, van elkaar leren, en zonder cynisme echt iets veranderen.

 

Roel Welling is creative director en mede-oprichter van Wefilm.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie