Miljoenensubsidies voor vleesreclame vallen weg

‘Kip, het meest veelzijdige stukje vlees’ moet voortaan zélf de portemonnee trekken. (Maar de échte vleessubsidies zitten elders.)

De Europese Unie stopt met de miljoenensubsidies voor vleesreclames als ‘Kip, het meest veelzijdige stukje vlees’ en ‘What a wonderful beef’. Dat meldt Partij voor de Dieren (PvdD), dat zich baseert op een uitgelekte versie van de Farm 2 Fork strategie van de Europese Commissie. Die wordt woensdag 20 mei officieel gepresenteerd. PvdD: ‘Brussel betaalde in de afgelopen vier jaar zo’n 94 miljoen euro mee aan de promotie van vlees, waarvan 22,5 miljoen in 2019.’

Anja Hazekamp, lid van het Europees Parlement voor PvdD, zegt blij te zij dat Europees Klimaatcommissaris Frans Timmermans deze ‘stap in de goede richting’ zet. Bij zijn aantreden in oktober weigerde Timmermans nog om in te gaan op het verzoek van de Partij voor de Dieren om de EU-subsidies voor vleesreclames te schrappen.

Goede zet

De PvdD-boodschap van Hazekamp: ‘Het is niet te verkopen dat de EU miljoenen meebetaalt aan promotie van producten die destructief zijn voor het klimaat, biodiversiteit en dierenwelzijn. Het schrappen van de vleespromotiesubsidies is daarom een goede zet.’

Tegelijkertijd zijn de geschrapte miljoenen voor vleesreclames volgens Hazekamp maar ‘een schijntje’ vergeleken bij de totale EU-subsidies voor de vee-industrie. ‘In totaal betaalt de EU volgens schattingen 28 miljard euro per jaar aan landbouwsubsidies uit aan de Europese veehouderij. Ook die subsidies moeten drastisch omlaag en substantieel verduurzaamd worden om het klimaat en de biodiversiteit op onze planeet te redden.’

Plaats als eerste een reactie

Advertentie