Ook Vans sluit zich aan bij boycot Facebook

'We werken er continu aan om antiracistisch te worden in alles wat we doen.'

Steeds meer merken 'ontvrienden' Zuckerberg.
123RF

Ook kleding- en schoenenmerk Vans heeft zich heeft aangesloten bij de #StopHateForProfit-campagne en zal zijn advertenties in juli op Facebook en Instagram terugtrekken.

Advertentie
advertisement

Het merk zet hun reclame-investeringen stop en neemt verschillende initiatieven om zwarte gemeenschappen te ondersteunen door middel van empowerment- en onderwijsprogramma's, laat het bedrijf weten. 'We blijven ons inzetten in de strijd tegen raciale ongelijkheid', zegt Nick Street, vice president of global integrated marketing van Vans. 'Onze beslissing om deel te nemen aan de #StopHateForProfit-campagne is slechts een van de manieren waarop we ijverig, bedachtzaam en continu werken om antiracistisch te worden in alles wat we doen.'

Ruim 400 bedrijven, waaronder Ford, Coca-Cola en Unilever, hebben aangekondigd om tijdelijk geen advertenties meer te plaatsen op Facebook en Instagram. De bedrijven sloten zich met die boycot aan bij de campagne Stop Hate for Profit, die Amerikaanse burgerrechtenorganisaties zijn begonnen.

Ook Nederlandse adverteerders laten inmiddels van zich horen. Heineken pauzeert wereldwijd zijn advertentie-uitgaven op Facebook en Instagram voor de maand juli, een onderdeel van het besluit om aanpassingen te maken in Heinekens strategie en uitgaven op sociale media.

Heineken besloot tot de tijdelijke wereldwijde advertentiestop naar aanleiding van de hatelijke teksten en het nepnieuws dat op Facebook wordt toegestaan. De oproep aan marketeers om hun advertentiebudgetten van Facebook te halen klonk in de afgelopen dagen steeds luider. Heineken: 'Wij maken ons zorgen over schadelijke inhoud op sociale media.'

Ondertussen heeft Facebook-topman Mark Zuckerberg in een interne vergadering gezegd dat hij denkt dat de adverteerders die Facebook boycotten "snel genoeg terugkomen" en dat de gemiste inkomsten slechts "een paar procent van de omzet vertegenwoordigen". Volgens een woordvoerder van Facebook maakt het bedrijf niet onder druk beleidswijzigingen, maar doen ze dat alleen op basis van hun eigen principes.

Lees ook: Zuckerberg: Facebook verandert niet, adverteerders komen snel genoeg terug

Lees in ons Black Lives Matter-dossier alles over de Facebook-boycot.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie