Pieter Pot uitgeroepen tot duurzaamste ‘Initiatief van het Jaar’

De vakprijs van Sustainable Brand Index gaat naar de eerste online supermarkt die zijn producten in circulaire verpakkingen aanbiedt.

Pieter Pot - Martijn Bijmolt en Jouri Schoemaker

De winnaar van de verkiezing van het ‘Initiatief van het Jaar’ van Sustainable Brand Index, gaat dit jaar naar Pieter Pot. Dat is de eerste online supermarkt die zijn producten in circulaire verpakkingen aanbiedt: in glazen potten. Het initiatief daagt de status quo uit om boodschappen verpakkingsvrij beschikbaar te maken voor de massaconsument. De winnaar werd aangewezen nadat zes finalisten hun case hadden gepresenteerd. Naast Pieter Pot waren dat ‘bloemenbieb’ Reflower, Bring Back Friday van Ikea, Het verhaal van 1,5 miljoen matrassen van Auping, Duurzaam Wonen van a.s.r. en Het helpende bord van Hak.

Advertentie
advertisement

Ergernis

De vakjury, aangevoerd door Ewa Skotnicki (head of brand bij Fairphone), ziet dat Pieter Pot erin slaagt om de steeds groter wordende ergernis rondom verpakkingen om te zetten in een interessante business case. ‘Boodschappen doen zonder dat je verpakkingen koopt.’ Skotnicki: ‘Het concept is origineel en het tempo waarin wordt opgeschaald, is indrukwekkend. Bovenal maakt Pieter Pot verpakkingsvrije boodschappen licht en leuk.’

De jury is van mening dat de propositie makkelijk te begrijpen is, dankzij een zeer sterke branding en een klinkende naam. ‘Het verhaal achter Pieter Pot getuigt van visie en we zijn zeer onder de indruk van de drive en de ambities van Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt, de mannen achter Pieter Pot. Het idee om het merk op termijn ook te distribueren via die andere online super, Picnic, getuigt van strategisch inzicht. Mede daarom geloven we dat Pieter Pot mainstream kan worden.’

Helpende bord

De tweede plek is voor Het helpende bord van groente-brand Hak. Dat bord werd ontwikkeld op basis van wetenschappelijke inzichten en helpt kinderen meer groenten te eten. Een uitgebreid video-interview met Nicole Freid van Hak daarover is hier te bekijken. Skotnicki namens de jury: ‘Het is een inspirerend en uiterst innovatief initiatief dat een langdurige impact kan hebben. En bovenal is het met heel veel liefde en aandacht neergezet. We bewonderen de zorgvuldigheid waarmee Hak over zoveel aspecten heeft nagedacht. Het is een spannende en verrassende manier om kinderen meer groente te laten eten.’

Oude matrassen

Het brons was dit jaar voor de campagne van Auping: ‘Het verhaal van 1,5 miljoen matrassen.’ Voor dit spectaculaire initiatief werden talloze gebruikte matrassen met de hand beschilderd om ze vervolgens te gebruiken als frame in een animatie. Zo trok Auping op een impactvolle manier de aandacht voor recycling van matrassen én voor de ‘Auping Evolve’, volgens de fabrikant ’s werelds eerste circulaire matras. ‘Een indrukwekkend voorbeeld van een impactvolle launch van een volledig circulair product’, oordeelt de jury, ‘het getuigt van veel lef om je product helemaal opnieuw uit te vinden. Auping doet het!’

Eervolle vermelding

De duurzame bloemenbibliotheek Reflower (lees uitgebreid interview hier), staat voor ‘Flowers as a Service’. Bij Reflower kan je voor een bescheiden bedrag - vijf euro per week - een ravissante bos kunstbloemen lenen, hoewel initiatiefneemster Ellyne Bierman liever van ‘blijvende bloemen’ spreekt. Het alternatief voor verse bloemen daagt de bloemenindustrie uit om te verduurzamen. De jury: ‘Het is een enorm zware opgave om het taboe op kunstbloemen te doorbreken. Dat doet Reflower op een verfrissende wijze.’

De jury van de SBI Initiatief van het Jaar 2021 bestaat uit:

  • Ewa Skotnicki – Head of Brand Fairphone (voorzitter)
  • Leontine Gast – CEO The Terrace
  • Annemarije Tillema – Country Director SBI NL
  • Maurits Groen – Co-founder WakaWaka & Kipster
  • Sander Veenendaal – Founder Heldergroen
  • Roderick Mirande – Redacteur Adformatie

Dit zijn de criteria op basis waarvan de jury de nominaties beoordeelde

1.       Innovatie – Test het initiatief iets nieuws en/of daagt het bestaande normen binnen de branche waarin het opereert uit?

2.       Engagement – Creëert het initiatief consumentenbetrokkenheid en/of stimuleert het tot duurzamer gedrag?

3.       Impact – Heeft het initiatief het potentieel om blijvende positieve verandering teweeg te brengen?

4.       Creativiteit – Onderscheidt het initiatief zich door zijn creatieve uitvoering, bijvoorbeeld ontwerp, branding of communicatie?

Plaats als eerste een reactie

Advertentie