Reclamebranche ontwikkelt standaard voor eigen CO2-uitstoot

De standaard is een gezamenlijk initiatief van bureaus, adverteerders en media-exploitanten, dat geïnitieerd is door BVA en Via.

Marketeer brengt uitstoot omlaag
Shutterstock

De Nederlandse reclame-industrie ontwikkelt een meetstandaard waarmee de CO2e-uitstoot van haar activiteiten op uniforme wijze in kaart kan worden gebracht. CO2e staat daarbij voor CO2-equivalent, een maateenheid voor het effect van verschillende broeikasgassen op het klimaat. Het ontwikkelen van de standaard is een gezamenlijk initiatief van bureaus, adverteerders en media-exploitanten, dat geïnitieerd is door BVA en VIA. De samen optrekkende partijen spreken van een ‘belangrijke stap op weg naar verduurzaming’.

Het te ontwikkelen Carbon Emission Framework moet ervoor zorgen dat bedrijven en bureaus op gelijke wijze rapporteren over de uitstoot van creatie, productie, media-inzet, dataopslag van campagnes en daarmee voldoen aan de Europese wetgeving (CSRD). Het streven is om tot één gedeelde en gecertificeerde rekenmethodiek te komen, waarbij partijen wel in staat blijven om eigen tooling te gebruiken. Voor deze methodiek wordt aansluiting gezocht met internationale standaarden en bestaande initiatieven.

Niet alleen meten

Het idee van de samenwerking is om de reclamebranche in staat te stellen kennis te bundelen, sneller tot gedeelde oplossingen te komen en impact te maximaliseren. Het doel is dan ook niet alleen om de uitstoot te meten, maar ook om concrete stappen te ondernemen deze te verminderen en onderdeel te maken van afspraken tussen bureaus, adverteerders en media-exploitanten. BVA en Via: ‘Op deze manier worden alle partijen aangemoedigd om duurzame alternatieven te verkennen.’

Karin van IJsselmuide, aanjager van UN Sustainable Development Goal 12 (Verantwoorde consumptie en productie), is geraadpleegd voor advies en beaamt het belang van dit soort collectieve acties. Zij zegt dat collectieve verantwoordelijkheid nodig is om tot inzicht en uiteindelijk reductie van emissies te komen, waarmee Nederland zijn SDG-doelen in 2030 behaalt.

Draagvlak

Het project wordt breed gedragen vanuit de branche. De deelnemende partijen zijn: Via, BVA, PMA, DDA, DDMA, Screenforce, Audify, Idea, MMA, Outreach, MailDB, NDP Nieuwsmedia, Data & Insights Network, Pim, San, Effie, Sire en SRC. Via internationale samenwerking worden ook de global media partijen betrokken.

Gefaseerde aanpak

Het project wordt geleid door Wouter Swenneker (voorzitter Via Taskforce Klimaat) en bestaat uit een drietal fases. De eerste fase is afgerond en bestond uit een inventarisatie van bestaande initiatieven, zowel lokaal als internationaal, en gesprekken met de deelnemende partijen. Het doel van de volgende fase is om na de zomer van 2024 aanbevelingen te doen over de te gebruiken meet- en rapportagemethodiek en vorm van implementatie. De derde fase zal gebruikt worden om de gekozen methodiek te implementeren en te voorzien van de juiste data.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie