AH en Jumbo doen ‘veel te weinig’ tegen uitbuiting in internationale ketens

Nederlands grootste supers scoren ruime onvoldoende op Oxfam Novib supermarktenranglijst. Lidl en Aldi doen het beide beter.

Albert Heijn-supermarkt
Shutterstock

Lidl en Aldi scoren allebei beter in hun beleid om uitbuiting van arbeiders, kleinschalige boeren en vrouwen tegen te gaan in de internatioanle ketens dan voorgaande jaren. Jumbo en Albert Heijn scoren nog steeds ruim onvoldoende. Plus blijft de grote achterloper.

Dit blijkt uit de nieuwe supermarktenranglijst van Oxfam Novib die vandaag voor de vierde keer heeft gepubliceerd.

Op deze ranglijst worden de vijf grootste Nederlandse supermarkten, Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en Plus sinds 2018 jaarlijks beoordeeld op hun mensenrechtenbeleid en -praktijken voor arbeiders, kleinschalige boeren en vrouwen in hun toeleveringsketens in ontwikkelingslanden.

De ranglijst is onderdeel van de internationale Oxfam Behind the Barcodes-campagne.

Dikke min voor Plus

Charlotte Vollaard, expert mensenrechten en bedrijfsleven Oxfam Novib, noemt het verschil met de eerste ranglijst is groot, toen alle Nederlandse supermarkten zeer slechte cijfers haalden: ‘Voor het eerst sinds de lancering van de ranglijst in 2018, zien we dat enkele supermarkten voldoendes scoren.'

Lidl en Aldi scoren beter, terwijl middenmoters Jumbo en Albert Heijn volgens OxfamNovib veel meer tempo moeten maken. Achterloper Plus moet echt aan de bak om in het spoor van de rest te blijven. Vollaard: 'Voor elke supermarkt geldt dat zij nog véél meer moeten en kunnen doen om uitbuiting van arbeiders, kleinschalige boeren en vrouwen tegen te gaan.’

Lidl goed op vrouwenrechten

De supermarkten publiceerden in de afgelopen maanden veel nieuw beleid, rapportages en mensenrechtenonderzoeken, zoals het gezamenlijke onderzoek van Nederlandse supermarkten naar arbeidsomstandigheden in de Italiaanse tomatenketen

Albert Heijn, Aldi, Jumbo en Lidl hebben alle vier toezeggingen gedaan om genderongelijkheid aan te pakken.

Lidl is de enige Nederlandse supermarkt die een mensenrechtenonderzoek gericht op vrouwenrechten publiceerde. Aldi en Lidl zeggen beide toe om het aandeel van producten dat ze kopen van vrouwelijke producenten te verhogen.

Jumbo en Lidl zijn de enige supermarkten wereldwijd die elk voor de drie productcategorieën met hoge risico's, waaronder bananen, de hele keten transparant hebben gemaakt. Plus loopt steeds verder achter, een volwaardige mensenrechtenaanpak ontbreekt.

tabel met supers

Tesco internationaal aan kop

Internationaal is het Britse Tesco opnieuw de koploper op de Oxfam Behind the Barcodes ranglijst met een score van 61%, gevolgd door Lidl, Aldi Süd en Sainsbury’s. 

Albert Heijn, Jumbo en Plus blijven ook op de internationale ranglijst in de achterhoede steken.

De grote verschillen tussen de koplopers en achterblijvers worden volgens Charlotte Vollaard bepaald door de keuzes die supermarkten maken op het gebied van internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen, afgekort IMVO.

Vollaard: 'Dat zie je terug in de grootte van de IMVO-teams bij de supermarkten. Aldi, Lidl en Tesco kiezen echt voor volwaardige teams met specialisten op bijvoorbeeld het gebied van vrouwenrechten en kleinschalige boeren. Bij de Nederlandse supermarktketens is er soms maar één persoon verantwoordelijk voor IMVO. En die moet naast mensenrechten ook dierenwelzijn, milieu, klimaat en plasticverbruik in de gaten houden.’

Wetgeving helpt

De resultaten laten ook zien dat IMVO-wetgeving bijdraagt aan betere scores. Zowel in het VK als in Duitsland is of komt er wetgeving rondom respectievelijk moderne slavernij en mensenrechten. Nederland moet daarom volgens OxfamNovib ook zo snel mogelijk ambitieuze IMVO-wetgeving invoeren en daarmee ook betere wetgeving in Europa ondersteunen.

Charlotte Vollaard: ‘Waar het ons uiteindelijk om gaat, is dat arbeiders, kleinschalige boeren en vrouwen die ons eten produceren, een leefbaar inkomen verdienen en niet meer worden uitgebuit. Nog geen enkele supermarkt kan dat laten zien, ondanks alle verbeteringen.'

Hoewel steeds meer supermarkten  de goede weg inslaan volgens Vollaard, moeten ze uitieindelijk hun inkoopbeleid zo inrichten dat iedereen in hun ketens een goed bestaan kan hebben. 'Je kunt niet én altijd voor de laagste prijs onderhandelen én ook volledig duurzaam zijn.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie