Nederlandse bedrijven kijken als buitenstaanders naar ‘Corona’

Wat als we te maken krijgen met een grote uitbraak ? Wat moeten bedrijven doen om te voorkomen dat zij volledig lam worden gelegd?

ANP Alex Plaveski.

Door Mayke van Keep

Het aantal besmettingen met het Corona-virus (COVID-19) in Europa neemt toe. Hoewel er in Nederland nog geen concrete besmettingen zijn gemeld, is de kans groot dat dit binnenkort wel het geval is. Het is onlogisch te verwachten dat het virus Nederland bespaard blijft.

Onze economie heeft al steeds meer te lijden onder Corona. Naast de grote multinationals hebben veel MKB-bedrijven er last van dat dat er geen onderdelen of materialen meer uit China komen, dat de hele productie in China stilligt of dat bezoekers massaal afzeggen voor evenementen en congressen.

Opvallend is wel dat we in Nederland en in Nederlandse bedrijven nog vooral als buitenstaander kijken naar wat er in de wereld gebeurt. We volgen het nieuws, halen Nederlanders terug uit China en het Verre Oosten, maar zijn nog niet echt bezig met ons zelf voorbereiden op wat we moeten doen als het virus in Nederland zich snel gaat verspreiden. 

72 uur voor jezelf zorgen

Wellicht vertrouwt men er nog op de handboeken die in het begin van deze eeuw gemaakt zijn in het kader van uitbraken van de Mexicaanse griep, Ebola of SARS. De situatie is sinds die tijd echter wel veranderd, social media zijn belangrijker geworden en de informatie over wat de beste aanpak is, is wellicht aan een update toe.

Wat gebeurt er als we te maken krijgen met een grote uitbraak in Nederland? Wat moeten bedrijven doen om te voorkomen dat zij volledig lam worden gelegd door het Corona-virus? Hoe moeten inwoners reageren? In WNL op Zondag een week geleden gaf de scheidende directeur van de NCTV al aan dat elke Nederlander zich er op moet voorbereiden om tijdens een ramp de eerste 72 uur voor zichzelf te kunnen zorgen.

Massaal hamsteren

Nu zal een Corona-epidemie zich niet van het ene op het andere moment openbaren, maar toch. Er zijn wel wat vragen die om antwoord vragen. Hoe ga je om met medewerkers die terugkomen of op vakantie willen naar het Verre Oosten? Wat doe je als er een besmetting in jouw bedrijf wordt gesignaleerd? Stuur je je mensen direct naar huis of sluit je de boel? Is het mogelijk voor iedereen thuis te werken?

Wat doe je in deze tijd van fake-nieuws als er geruchten de ronde doen via social media over een eventuele besmetting? En wat als die gekoppeld worden aan jouw bedrijf?  En wat doe je als supermarkt en aanbieder van essentiële infrastructuur: welke keuzes maak je als mensen massaal gaan hamsteren, zoals in China? Ben je daar op voorbereid? Laat je de trams en treinen gewoon doorrijden? Vragen te over.

Afstoffen

Het is tijd – nu het nog kan – om de crisishandboeken die in het verleden gemaakt zijn, af te stoffen en ze weer een keer door te nemen en taken te verdelen. En als die er niet zijn, is het verstandig er nu een te maken: als je er je goed op voorbereidt, overvalt het je te zijner tijd niet.  

Maak ook een lijst van betrouwbare bronnen – lokaal en nationaal - waar je terecht kunt voor informatie. Denk daarbij niet alleen aan het RIVM, de GGD of de overheid, maar ook bijvoorbeeld aan het Novel Coronavirus Information Center van Elsevier. En hoop intussen dat al die voorbereidingen later volkomen overbodig blijken te zijn.

Mayke van Keep is mede-oprichter en managing partner van De Issuemakers

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie