Premium

Consumenten zijn minder ‘woke’ in hun verwachtingen van bedrijven

Reptrak Company, voorheen Repution Institute, ziet in mondiaal onderzoek meer onverschilligheid ontstaan onder het publiek.

Een demonstrante van Extinction Rebellion
ANP, Joris van Gennip

Minder consumenten vinden het belangrijk of bedrijven zich uitspreken of actie ondernemen bij politieke of sociale issues. Ten opzichte van vorig jaar ziet het Reptrak Company, voorheen het Reputation Institute, ‘een lichte daling’ van 4 procent tot iets meer dan de helft van de mensen.

De afname is te zien bij de afzonderlijke vormen waarop bedrijven kunnen reageren: zich uitspreken, actie ondernemen of beide. Bijna 10% van de consumenten (een verhoging van 7%) heeft nu liever niet dat bedrijven in actie komen bij maatschappelijk of politieke issues.

Reptrak Company constateert dat na het pandemiejaar, met daarin ook grote bewegingen als Black Lives Matters, mensen vermoeid zijn en hun ‘emotionele en mentale energie wat meer leunt naar onverschilligheid’.

Reputatiescores (nog) gelijk

Dit heeft vooralsnog geen invloed op de reputatiescores van bedrijven. Die stegen na het uitbreken van de pandemie toen bedrijven snel inspeelden op de dramatische ontwikkelingen, en die winst is de laatste zes maanden in 2021 behouden gebleven, hoewel Reptrak Company een kleine daling van 71 naar 70,5 ziet.

Advertentie
advertisement

Het vraagt zich wel af wat er gebeurt nu veel beloftes van bedrijven, bijvoorbeeld voor klimaatmaatregelen of gelijke behandeling en diversiteit, niet worden omgezet in daden. Het ziet dat veel bedrijven nogal lui zijn in de manier waarop zij een doel ondersteunen, met een statement op sociale media of het ondertekenen van een petitie. Ze liften mee ‘op het initiatief van een ander zonder zelf verandering teweeg te brengen’.

De halve punt daling kan een periode zijn waarin consumenten bedrijven nog enige respijt geven om hun toezeggingen waar te maken, stellen de onderzoekers. Maar bedrijven moeten nu wel met concrete acties komen en ‘het juiste gaan doen’.

Geen praatjes maar daden

Bedrijven zullen daar de vruchten van plukken of schade ondervinden als ze het nalaten, aldus de onderzoekers. Zo zegt 47 procent van de mensen de banden met een onderneming te hebben verbroken omdat die wel mooie praatjes had, maar geen daden lieten zien.

Wat vinden consumenten van bedrijven en goede bedoelingen

Bijna twee derde (63 procent) van de wereldwijde consumenten koopt liever goederen en diensten bij bedrijven die ‘staan ​​voor een doel dat hun waarden en overtuigingen weerspiegelt’ en mijdt degenen die dat niet doen.

Volgens Reptrak Company zijn de prestaties op milieugebied, sociaal beleid en governance aantoonbaar van invloed op de reputatie. In een zogeheten ESG-analyse (Environment, Social, Governance) zet het de publiekperceptie af tegen de inspanningen op 17 gebieden, zoals duurzaamheid, talentmanagement, diversiteit en ethisch bestuur.

Hoe beter een onderneming het op die punten scoort, hoe significant groter de kans dat een consument bij het bedrijf koopt, er vertrouwen in heeft of het het voordeel van de twijfel geeft bij kwesties. Communicatie van de inspanningen op ESG-gebied is essentieel.

Vergeet de ceo niet

De topman of topvrouw moet daarbij niet worden vergeten. Bedrijven met een ceo die op de barricaden springt en zich uitspreekt over sociale rechtvaardigheid, milieu en politieke kwesties hebben een hogere gemiddelde reputatiescore, blijkt uit eerder onderzoek van Reptrak Company.

RepTrak

De data van Reptrak Company zijn gebaseerd op een wereldwijd onderzoek dat continu de ontwikkelingen in reputaties van bedrijven monitort.  
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties:

Diederik Hoekstra
De kop doet wat anders vermoeden dan de cijfers die je presenteert. Een punt afwijking is geen afwijking, zeker niet als het om reputatie gaat. De strekking is toch veel meer: let op als je niet ook de daad bij het woord het, ben je volgen jaar de pineut als je klant nog eens komt vragen wat je hebt gedaan.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie