Heren, de oorlogstaal rondom Rutte is niet meer van deze tijd

In deze tijd van verandering worden andere voorwaarden gesteld aan leiderschap, organisaties, merken en politiek.

Jan Driessen en Mark Rutte

Door Inge Ligthart

Tjonge, wat een verrassing. Lees ik nietsvermoedend mijn favoriete vakblad Adformatie, staan daar op één dag maar liefst twee columns van bekende heren uit ons vak die met  testosteron doordrenkte retoriek ons politieke bestel afserveren en de penibele situatie rondom Rutte een flinke (VVD) spin mogen geven.

Ze spreken van ‘onzinnig streven naar volledige openheid en transparantie’ (Huijskens) en ‘populistische hypocrisie’ (Driessen), er worden een paar oude mannen, politieke ex-kanonnen, van stal gehaald (Wiegel en Nijpels) om de boel op te lossen. Veel oorlogstaal (slagveld, doodvonnis, ramp, huzarenstuk, schavot, beul, bloed, aartsleugenaar) wordt gebruikt om aan te geven hoe belachelijk ze deze hele gang van zaken vinden.

Lang geleden ook dat ik de oneliner ‘de tent is belangrijker dan de vent’ hoorde. Maar ‘t stond er dus echt.

Heren. Dit heet dus verandering. En alle verandering is moeilijk. Zeker verandering van macht. Maar wat hier opgeschreven wordt kan gewoon niet meer. Jullie adviseren op het hoogste niveau in bedrijven maar ik hoop niet met dit soort retro-speak.

We leven echt in een andere tijd, waarin andere voorwaarden worden gesteld aan leiderschap, organisaties, merken en politiek.

Change we can believe in

Wij als ideeënmakers, merkenbouwers en reputatiedeskundigen hebben de verantwoordelijkheid plus het talent om te laten zien wat er nodig is om vooruit te komen in deze nieuwe tijd: empathie, openheid, vernieuwing en verbeeldingskracht. Daarmee is ons ‘vak’ in staat om waarde te creëren voor onze opdrachtgevers. Daar staat de term ‘nieuw leiderschap’ ook voor.

Dat gaat niet over winnen, strijd en oorlog maar over inspirerende, missie gedreven transformatie waar je je als leider persoonlijk aan verbindt. In good times and bad times.

En dat is, denk ik, precies waarom Mark Rutte het momenteel zo moeilijk heeft. Hij heeft daar, ondanks zijn toewijding en harde werken, intrinsiek niks mee en daar wordt hij nu op beoordeeld. Zoals organisaties en merken die hier niks mee doen uiteindelijk ook zullen worden beoordeeld.

Inmiddels is de vraag is niet meer: hoe kan ik de wereld een beetje mooier maken, zoals veel merken op dit moment nogal oppervlakkig propageren. Maar hoe je als politicus, leider of merk de wereld minder schade toebrengt. Dat goed kan uitdragen, kwetsbaar in durft te zijn en zo een samenleving in beweging kan krijgen. Want die samenleving snakt niet naar oorlogsretoriek maar naar Change we can believe in. Noem het Plan C. Voor als Plan A en Plan B niet meer werken.

Inge Ligthart is ceo van Dawn

Lees ook:

- Mark Rutte is slachtoffer van populistische hypocrisie die hele Tweede Kamer infecteert

- VVD werkt aan Plan B, maar heeft enorm probleem: hoe komt het van Mark Rutte af?

Sterk merk Mark Rutte valt niet om van een leugentje om eigen bestwil

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Karen Bosch
Wat verfrissend! Mijn idee bij het lezen van die stukken was precies hetzelfde en ben halverwege dan ook afgehaakt. Een beetje verbijsterd over hoe zij vinden dat sommige zaken niet naar buiten mogen komen. Inderdaad niet meer van deze tijd.
Dank je wel Inge Ligthart.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Gerben Busch
👍
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
René Repko
Spot on!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Peeter Verlegh
Deze lijst ik in. En ik hoop vurig dat je gelijk krijgt, wat die tijd betreft.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Jacqueline van Meeteren
Geheel mee eens. Zat gister met verbazing te lezen wat neergeschreven was en ozo niet meer van deze tijd. Dank Inge Ligthart om dit te verwoorden.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Brenda Smith
👏🏼👏🏼👏🏼 Spread the word! Inge Ligthart treffend verwoord - het is tijd voor verandering
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Esther Oostrom
Hear Hear! Chapeau Inge voor deze spiegel :-)
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Martin Mol
Inge, ik snap je frustratie en dat is wat er hier en masse aan de hand is. ook gezien je lovende reacties. Maar gooi het kind niet met het badwater weg. Met old school of new school leiderschap heeft deze constante interval van Rutte niets te maken. Het is eerder iets menselijk, een vervelend karaktertrekje, waar jij als CEO ook mee te maken moet hebben. Of niet dan?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Inge Ligthart
Beste Martin, ik barst van de vervelende karaktertrekjes maar je hebt niet helemaal goed gelezen. Het gaat niet om Rutte, daar zijn al veel uitstekende analyses op geschreven. Het gaat me om de taal die Huijskens en Driessen gebruiken en de statements die ze maken. Daar mag wat mij betreft wat bezinning op.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Martin Mol
Ja, maar Inge, 
jij zet mij nu toch ook weg (in een hoek) dat ik niet goed lees van wat jij schrijf. En dat wat ik opper over Rutte, dat dat niet nodig is omdat daar al uitstekende analyses over geschreven zijn. Ik vind dat er best wat bezinning mag komen op de taal en de statement die jij nu maakt. Snap je wat ik bedoel?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Martin Mol
Inge, ben ik weer. Die oorlogstaal die jou zo stoort van de heren Huijskens en Driessen, die gebruik jij toch zelf ook op de DAWN site? Jullie hebben het over Mission Driven Growth. Nou, ik zie David S. al rond rennen op een mission met een marketing pistool in de aanslag. Bezinning, toch?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie