Hallo Voedselbank

Jacques Vereecken verbaast zich over de ophef over de Jumbo-kerstcommercial en vraagt zich af: ziet niemand het achterliggende doel?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Jacques Vereecken

Zelfs in de Volkskrant van 9 december staan er op drie verschillende plekken commentaren op de nieuwe-commercial. Op sociale media variëren de verhitte discussies van ‘Coca-Cola plagiaat’ en de onkosten voor de 20 artiesten, tot de vraag wat de uitzending van een drie minuten commercial kost. Heel Nederland doet mee en vindt er wat van.

Dat is op zich al een hele prestatie. En in ieder geval duidelijke bewijsvoering dat televisie nog steeds hét medium is voor de massa. En dat het geld kost... tsja.

De Postcodeloterij en de Staatsloterij schenken ook aan goede doelen en maken commercials die geld kosten. Geer en Goor maken een tv-programma voor ouderen. Dat doen ze waarschijnlijk ook niet voor niets.

Heiligt het doel dan de middelen? Dat is niet aan mij, maar misschien zou Nederland zich daar ook eens over moeten buigen.

Nou ken ik toevallig , (onbezoldigd) Adviseur Uitgiftepunten van de Voedselbank Amsterdam. Wij namen daar een paar maanden terug een filmpje op om sponsors te bedanken (waaronder AH, Lidl en Deen die hun overschotten doneren!) en om de opening van het nieuwe distributiecentrum van Voedselbank Amsterdam aan te kondigen.

Ik weet dat Marie Lou zich toen al zorgen maakte omdat de loods angstvallig leeg was.

‘Deze actie kwam voor ons als een geschenk uit de hemel’, vertelt ze me aan de telefoon. ‘We hebben de afgelopen dagen 6400 extra pakketten uitgeleverd in heel Noord-Holland. En het zijn rijke pakketten met een mooie kerstmaaltijd; een blik soep, brood, suiker, blikje fruit en spullen die we anders nooit uitdelen. En daarbovenop een tegoedbon van 5 euro zodat je nog een lekker kippetje of een kerststol kunt halen. En dat voor een gezin (twee volwassenen en twee kinderen) dat moet rondkomen van 340 euro per maand.’

Ik kan me nog de inzamelacties herinneren waarvan de vraag was of je goede geld ooit aankwam bij het goede doel. Jumbo’s Kerstpakket is in ieder geval binnen een week op de plaats van bestemming. Hiermee snijdt Jumbo’s mes aan twee kanten.

Nu kent u de andere kant ook.

Fijne Kerstdagen

Jacques Vereecken is producent en eigenaar van Caviar Amsterdam

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie