Jongeren luisteren steeds minder naar radio

Jongeren lopen steeds vaker met oordopjes in hun oor, maar luisteren dan voornamelijk naar mp3-muziekbestanden, en niet meer naar traditionele AM- en FM-stations.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ze hebben als het ware een nieuw luisterpatroon ontwikkeld, en wanneer traditionele media niet inspelen op deze nieuwe ontwikkelingen, zullen ze hun greep op de doelgroep 14 tot 27 jaar steeds meer verliezen. Dit zegt Bridge Rating, dat onderzoek deed naar het luisterpatroon van de groep jongeren geboren tussen 1980 en 1993.

De behoefte aan muziek lijkt volgens de onderzoekers even sterk of zelfs sterker; jongeren hebben de dopjes continu in hun oren, zowel in de stad als op school of op het werk. Deze houding is zo manifest dat het ook de manier van omgaan met anderen beïnvloedt.

Maar de kanalen, die veranderen. In 2003 luisterde nog bijna 90 procent van de zogenaamde Y-generatie naar traditionele AM en FM radio, maar volgens dit onderzoek zal tegen 2020 dit aandeel tot 40 procent gedaald zijn.

Traditionele radio had sterke troeven om de jongeren aan zich te binden, met name de eenvoud in gebruik en de programmaformats afgestemd op de doelgroep gaven de doorslag, naast beschikbaarheid in de auto en het lokale karakter.

Maar de radio heeft tegenwoordig niet langer de exclusiviteit op deze elementen, de nieuwe media en de mobiele opties eisen een steeds groter deel van de taart op.

Radio kan alleen de claim op eenvoud in gebruik nog gebruiken, omdat podcasts heel wat manipulatie vra-gen en mp3 in de auto nog niet veralgemeend is. Maar het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat deze claim achterhaald wordt.

TV valt sterk terug

Bij de mediaconsumptie van de Y-generatie noteerde Brdige Ratings overigens een sterke terugval van het tv- kijken, van 4 uur in 2001 tot 2 uur 25 minuten in 2006. Die tijd wordt opgeslorpt door internet, mp3 spe-lers en mobiele telefoon.

Vaak wordt nog tv gekeken, maar dan zonder klank, dat is een onderdeel van het simultaan gebruik van meerdere media. Chatten, mailen, radio en muziek beluisteren, computergebruik, surfen, tv kijken… tal van media worden tegelijkertijd gebruikt.

Bron: 6minutes

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie