Klantgericht innoveren

Nieuwe innovatievormen zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in consumenten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Marketeers moeten een sturende rol spelen in innovatieprocessen. Want eigenlijk is innovatie niks anders dan het bieden van verfrissende producten en diensten, die in klantenbehoeften voorzien. En niemand in de organisatie kent de klant beter dan de marketeer.

De meest effectieve productontwikkelings- en commercialiseringsprocessen zijn dan ook altijd gebaseerd op (ideeën)uitwisseling tussen engineers, marketeers en klanten. Immers, solistisch opererende techneuten zijn vaak zo gefocust op technische oplossingen, dat ze de waarde voor klanten uit het oog verliezen. Voor echt klantgerichte innovatie moeten organisatiebarrières worden weggenomen, bijvoorbeeld door crossfunctionele teams die de kloof tussen technische knowhow en klantenbegrip kunnen dichten.

Zo kan marketing de klant centraal zetten in de hele organisatie en klanteninput en inzichten gebruiken om R&D aan te sturen - in plaats van wachten tot R&D met nieuwe producten komt, die koste wat kost verkocht moeten worden.
Bron: Marketing Management

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie