Premium

De inspiratie van Ron Simpson: van Lil Nas en zwijgen tot kunst-stunts (en een toegift)

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal creatief ondernemer Ron Simpson.

Ron Simpson

Deze week was creatief ondernemer Ron 'joe joe' Simpson curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).

Simpson over zijn week: 'Inspiratie is een van mijn favoriete superpowers van deze wereld. Naast liefde, lekker eten en lachen staat “geïnspireerd worden” zonder twijfel bovenaan mijn dagelijkse to-do list. En direct daaronder op die lijst? Het delen met anderen. Mijn socials staan er helemaal vol mee.

Na lang en veel reizen over de wereld ben ik ook echt tot de conclusie gekomen dat het internet mijn favoriete plek is. Zelfs op een regenachtige dinsdag kun je eindeloze inspiratie vinden als je maar weet waar je moet kijken.

Het is dan ook geen wonder dat ik SKYBOX ben begonnen, een inspiration academy waarmee ik bedrijven koppel aan de meest inspirerende mensen die ik ken. Samen organiseren we masterclasses en talks over de meest uiteenlopende topics, van business tot personal development op waanzinnige locaties.

Het was me wel een weekje hoor, het voelt eindelijk alsof de wereld weer écht open gaat en alles tegelijkertijd gevierd moet worden. Dat is wel mijn favoriete energie moet ik zeggen. Qua business merk je het ook meteen, deze week maakten we 3 nieuwe locaties van The Avocado Show (de restaurantketen waarvan Simpson medeoprichter is, red.) bekend en organiseerden we met SKYBOX meerdere inspiration days voor hele toffe bedrijven.

De zakelijke events komen ook weer terug, zo presenteerde ik mijn grootste fouten bij Fuckupnights en reikte ik ADCN Awards uit aan een groep kinderen. Maar ik ging ook hiphop golfen, eten bij de Dessert Club en de Juwelier, Dune en James Bond kijken én een bizarre Koreaanse hitserie [Squid Game]. Oh ja, en er is ook nog gedanst en gegeten met Hans Klok. Het leven is weer hartstikke leuk aan het worden.

Ik heb mijn bijdragen gesplitst per soort.'

Hier zijn 5 pic(k)s:

1. FOOD - 'Staande ovatie gewoon'

'Ik ben echt een groot fan van lekker eten. Inmiddels bijna net zo letterlijk als figuurlijk, maar het is gewoon de snelste route naar deelbaar geluk als je het mij vraagt.

Nou had ik nooit echt moeite met het vinden van de beste restaurants, chefs, geheime plekjes en gerechten, maar dat vond ik toch een stuk uitdagender als het om inspirerende food content ging. Als ik iets tofs vond, dan werd het vaak meteen zo snel en zo vaak herhaald dat het meteen een gimmick of een truc werd en dus niet meer leuk. Denk dan vooral aan die Facebook video’s van Tasty of aan TikTok sensatie Nick DiGiovanni.

Maar toen kwam ik ineens de YouTube video’s van Alvin Zhou tegen. En ondanks dat die ook een herkenbare stijl creëert en herhaalt, I just can’t get enough. De kwaliteit van de beelden, de namen van de gerechten, de subtiele grappen en natuurlijk de gerechten zelf. Staande ovatie gewoon. En met deze regenachtige dagen deel ik graag de 100-hour lasagna ter inspiratie. Om te laten zien dat snel en snappy niet de enige manier is, dat een bekend gezicht niet altijd nodig is, dat je humor en karakter in content mag stoppen en dat je vrienden moet vinden die zo kunnen koken.

Andere leuke food inspiratie? Mocht je helemaal klaar zijn met high end food reviews, dan is er altijd nog Snackspert met reality reviews van de beste en slechtste snacks des vaderland.'

Advertentie
advertisement
Alvin Zhou
Alvin Zhou

2. MUZIEKMARKETING - 'Lil Nas X is the gift that keeps on giving'

'"Kanye of Drake" was de vraag die heel de hiphop community bezighield de laatste weken. Het maakt mij niet uit van welk album je het meest hebt genoten, ik ging namelijk heel erg lekker op de marketingstunts.

Nadat Drake wereldwijd "complimenten" uitdeelde via billboards, besloot Kanye om in Toronto [Drake's hometown] nóg grotere billboards in te kopen. Maar waarom doet dit er allemaal uiteindelijk niet toe? Omdat Lil Nas X, superster on stage en in marketing, wegloopt met de gouden medaille voor billboards. Met spot-on copywriting werd elke discussie en vooroordeel aangepakt voor zijn albumpromotie. Oh en daarna was hij nep zwanger. Kijkt u zelf maar even.

Lil Nas X is the gift that keeps on giving. Niemand zag ooit aankomen dat er een rapsong gemaakt zou worden op een countrysong dat de wereld op zijn kop zou zetten. Of dat de grootste countryster de nieuwkomer zou bijstaan om de discriminerende hitlijsten op hun donder te geven. Of dat die nieuwe hiphop- en country-icoon uit zou komen als gay. Of dat hij daarna zo’n briljante marketingmachine zou blijken te zijn. Van deze billboard-campagne tot de zwangerschapsstunt. Hij was niet uit de media te meppen. En nu? Nu wordt hij de eerste artiest die zijn TikToks als NFT gaat verkopen. Joe Joe.

Andere muziekinspiratie? Jazeker. Ooit gehoord van NBA YoungBoy? Oftewel, YoungBoy Never Broke Again? Neen? Geeft niets, maar hij is met 8 miljard streams al 4 jaar de grootste hiphopartiest van YouTube. Oh en hij staat in America’s Billboard lijst op nummer 1 terwijl hij in de gevangenis zit. En dat allemaal onder de radar, 100% independent en dus zonder platenlabel.'

Lil Nas zwanger?
Lil Nas zwanger?

3. ZWIJGEN IS GOUD - De stille TikTok-sensatie Khaby Lame

Charlie Chaplin, Mr. Bean, Khaby Lame...

'Charlie Chaplin werd ooit 20e in een Charlie Chaplin look-alike wedstrijd en zei nooit wat. Mr. Bean gaf ons de beste gif ooit gemaakt en zei tevens ook nooit wat. Wat die twee gemeen hebben? Een ongekende en wereldwijde fanbase dankzij de grenzeloosheid van je smoel houden. Wie heeft daar iets van geleerd? Khaby Lame, ’s werelds grootste TikTok creator met zo’n 115 miljoen volgers en een slordige 1.7 miljard likes in een jaar. En dat allemaal, ja ja je raadt het nooit, zonder één woord te zeggen. De beste man wijst naar overduidelijke en simpele oplossingen op onnodig complex en overdreven uitdagingen in random internet content. ALLE grote merken staan in de rij voor hem en van Fashion Week Milaan tot de reclame awards van India is hij niet meer weg te denken. Lang leve de modern day Charlie Chaplin, soms is zwijgen echt goud inderdaad.'

Khaby Lame, the Everyman of the Internet (artikel The New York Times)

De stille TikTok-sensatie Khaby Lame
De stille TikTok-sensatie Khaby Lame

4. KlimaTicket - 'Voor €3 per dag kunnen Oostenrijkers onbeperkt gebruik maken van het openbaar vervoer'

'Onze planeet gaat stuk en om dat tegen te gaan moeten we een stuk slimmer omgaan met ongeveer alles wat we doen. Van circulair food tot duurzame fashion, maar ook zeker als het aankomt op vervoer. En Oostenrijk heeft een van de beste acties ooit, dankzij de lancering van het KlimaTicket. Een oplossing waarmee je onbeperkt met het OV kunt reizen, door het hele land voor slechts €3 per dag. Daarmee help je niet alleen mee om de planeet te redden, maar zo hou je ook nog genoeg geld over voor leukere dingen als cocktails. Ik pleit dus voor openbaar vervoer.

Voor €1.095 per jaar – €3 per dag – kunnen Oostenrijkers onbeperkt gebruik maken van het openbaar vervoer. De voorverkoop loopt storm.'

Das österreichische KlimaTicket
Das österreichische KlimaTicket

5. THE ART OF JE GELD AFPAKKEN + een toegift

'Met alle gekte rondom NFT’s zoals de Bored Ape Yacht Club (BAYC) en de eerste TikTok NFT’s (met jawel, Lil Nas X) is het mooi om te lezen dat de fysieke kunstwereld ook nog steeds stunts uithaalt. Eerst was er de invisible sculpture (Italian Artist Sells Invisible Sculpture for $18,000) en recent dit nieuwe werk, genaamd Take the Money and Run.

Een heerlijk verhaal waarbij het Kunsten Museum of Modern Art in het Deense Aalborg $84.000 “leende” aan kunstenaar Jens Haaning om er 2 kunstwerken mee te maken. De kunstenaar besloot om 2 lege schilderijen te leveren, het geld te houden en het verhaal van de diefstal de (nieuwe) waarde van de kunst te laten bepalen.'

(Lees verder onder het beeld.)

Het werk van Jens Haaning
Het werk van Jens Haaning

Toegift: TAAL

'Tot slot: ik heb echt een mega crush op het woord FUCK. Ik kan (én wil) hier ook helemaal niets aan doen en als duidelijke taal en FUCK samenkomen in een stuk dat ook door Michael Rapaport ingesproken had kunnen worden, ja dan vind ik dat gewoon leuk. Sorry, not sorry.'

 

Komende week is Marketeer of the Year Boukje Taphoorn, CMO bol.com, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie