Stint-directeur Edwin Renzen laat ware crisiscommunicatie zien na drama Oss

Niet gelikt, maar vanuit het hart. Dat voel je. Column van Lars Walder , directeur bij Bijl PR.

De Stint van het drama in Oss wordt weggetakeld.
ANP, Vincent Jannink

Commentaar geven vanaf de zijlijn is altijd makkelijk. Zeker als het negatief commentaar is. Ik ken lang niet alle ins- en outs van de vreselijke situatie in Oss. Ik zie alleen een directeur van een bedrijf dat een elektrische bolderkar maakt, die zichtbaar aangeslagen is.

De nabestaanden hebben daar vanzelfsprekend niets aan. Hun leed is nog vele malen groter. Het is knap van de directeur dat hij dat zelf ook ziet.

Vanuit hart

Je zult deze dagen maar in zijn schoenen staan. Ongewild onderwerp van een ramp waarvan je zelfs in je ergste nachtmerrie hoopt dat het niet gebeurt. Het gebeurde toch. Met zijn Stint.

Ongeacht de afloop van het onderzoek naar het drama, verdient oprichter en eigenaar Edwin Renzen wat mij betreft een pluim voor zijn communicatie tot-nu-toe. Niet gelikt, maar vanuit het hart. Dat voel je en lijkt me de enige juiste reactie op dit moment.

Menselijke aspect

Wie op de site van Stint kikt, komt verplicht op een landingspagina terecht waarin Edwin Renzen in korte bewoordingen weergeeft wat hij voelt en doet. Met name zijn eerste mededeling vind ik razendknap voor iemand die in een dergelijk drama terecht is gekomen: ‘Dit is het ergste wat een ouder kan overkomen’.

Geen geklets over zijn eigen bedrijf dat ongetwijfeld in zeer zwaar weer terechtkomt. Alleen aandacht voor het menselijke aspect.

Procescommunicatie

Renzen somt eigenlijk gewoon op wat hij heeft gedaan in de afgelopen dagen. Als een persoonlijk dagboek. ‘Mijn collega heeft me gebracht. In de auto heb ik zoveel mogelijk telefoontjes beantwoord. We willen ook nu communiceren zoals altijd, open en eerlijk.’

En ook: ‘Ik hoop dat de media het geduld kunnen opbrengen om conclusies af te wachten uit respect voor slachtoffers en nabestaanden.’ Nog steeds niets over zijn bedrijf. Sterker, inmiddels adviseert hij organisaties hoe je ander, extern vervoer kan regelen.

Nabestaanden zal het allemaal een zorg zijn, maar als buitenstaander komt deze communicatie op mij prettig over. Goede crisiscommunicatie is geen trucje. Het gaat om authenticiteit.

Lars Walder is directeur bij Bijl PR

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Maarten Reynen
Compleet overbodig stukje. Adformatie gaat het over reputatiemanagement hebben, terwijl er 4 kinderen dood zijn, een vijfde kind en de begeleidster zwaargewond...
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Ingrid
@maarten: er is niet 1 boodschap in dit verhaal. Er is het verschrikkelijke verhaal van de gezinnen waar de vier kinderen van overleden zijn. Er is het verschrikkelijke verhaal van de begeleider - dat ze nog kan navertellen als ze er op een later tijdstip door alle emoties heen enigszins woorden voor kan vinden. Er is het verhaal van het Kinderdagverblijf dat een gemis ervaart en ook door moet gaan voor de kinderen die nog komen. En van de school, met lege stoeltjes en de rest van de klas die wel nog komt. En van de treinmachinist die alles aan zag komen en niet kon remmen. En van de gemeente Oss, waarin dit gebeurde. En die van de leverancier van de Stint: die volgens mij ook alleen maar op deze manier kan reageren. Authentiek en met medeleven. Ik ben het met Lars eens: sterk staaltje crisiscommunicatie vanuit zijn bedrijf.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Michiel
Begrijp niet dat jullie dit publiceren.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Pieter
Goed stukje. Ik had namelijk precies t zelfde gevoel de afgelopen week. Het drama is vreselijk maar de directeur van het bedrijf sloeg de juiste gepaste toon aan. Als hij niet had gereageerd was t fout geweest, als die zijn bedrijf had verdedigd was t fout geweest. Daarom vond ik zoals hij het deed, en beschreven in het stukje, de goede toon. Lost van het feit dat het een enorm drama is voor de betrokken families. Een prima opinie stukje in een communicatieblaadje.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Jeffrey
"Wij schuwen een eventuele gang naar de rechter niet." Idd, de juiste toon!

Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie