Stint-directeur Edwin Renzen laat ware crisiscommunicatie zien na drama Oss

Niet gelikt, maar vanuit het hart. Dat voel je. Column van Lars Walder , directeur bij Bijl PR.

De Stint van het drama in Oss wordt weggetakeld.
ANP, Vincent Jannink

Commentaar geven vanaf de zijlijn is altijd makkelijk. Zeker als het negatief commentaar is. Ik ken lang niet alle ins- en outs van de vreselijke situatie in Oss. Ik zie alleen een directeur van een bedrijf dat een elektrische bolderkar maakt, die zichtbaar aangeslagen is.

De nabestaanden hebben daar vanzelfsprekend niets aan. Hun leed is nog vele malen groter. Het is knap van de directeur dat hij dat zelf ook ziet.

Advertentie
advertisement

Vanuit hart

Je zult deze dagen maar in zijn schoenen staan. Ongewild onderwerp van een ramp waarvan je zelfs in je ergste nachtmerrie hoopt dat het niet gebeurt. Het gebeurde toch. Met zijn Stint.

Ongeacht de afloop van het onderzoek naar het drama, verdient oprichter en eigenaar Edwin Renzen wat mij betreft een pluim voor zijn communicatie tot-nu-toe. Niet gelikt, maar vanuit het hart. Dat voel je en lijkt me de enige juiste reactie op dit moment.

Menselijke aspect

Wie op de site van Stint kikt, komt verplicht op een landingspagina terecht waarin Edwin Renzen in korte bewoordingen weergeeft wat hij voelt en doet. Met name zijn eerste mededeling vind ik razendknap voor iemand die in een dergelijk drama terecht is gekomen: ‘Dit is het ergste wat een ouder kan overkomen’.

Geen geklets over zijn eigen bedrijf dat ongetwijfeld in zeer zwaar weer terechtkomt. Alleen aandacht voor het menselijke aspect.

Procescommunicatie

Renzen somt eigenlijk gewoon op wat hij heeft gedaan in de afgelopen dagen. Als een persoonlijk dagboek. ‘Mijn collega heeft me gebracht. In de auto heb ik zoveel mogelijk telefoontjes beantwoord. We willen ook nu communiceren zoals altijd, open en eerlijk.’

En ook: ‘Ik hoop dat de media het geduld kunnen opbrengen om conclusies af te wachten uit respect voor slachtoffers en nabestaanden.’ Nog steeds niets over zijn bedrijf. Sterker, inmiddels adviseert hij organisaties hoe je ander, extern vervoer kan regelen.

Nabestaanden zal het allemaal een zorg zijn, maar als buitenstaander komt deze communicatie op mij prettig over. Goede crisiscommunicatie is geen trucje. Het gaat om authenticiteit.

Lars Walder is directeur bij Bijl PR

Reacties:

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie