
Een op de drie gebruikers van de Albert Heijn-app heeft Steijn al geprobeerd, een gratis assistent die leunt op kunstmatige intelligentie (AI) om recepten te genereren en vragen over koken en voeding te beantwoorden. Albert Heijn lanceerde Steijn op 22 april en mag dus in zijn handjes knijpen met de snelle mate van adoptie, blijkt uit representatief panelonderzoek (n=500) dat MSI-ACI heeft uitgevoerd in opdracht van Adformatie.
De Albert Heijn-app is bekend bij 87 procent van de Nederlanders. Van deze groep gebruikt 89 procent de app soms tot vaak. Men gebruikt de AH-app vooral om zijn bonuskaart te scannen in de winkel (76 procent) en aanbiedingen te bekijken (75 procent). Minder populair zijn het online bestellen van boodschappen (27 procent) en opdoen van inspiratie voor recepten en het koken en bewaren van eten (24 procent).
Vacatures
Communicatiemedewerker
AVROTROS(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWSteijn, de AI-assistent in de AH-app, wil gebruikers helpen met dat laatste punt. Albert Heijn introduceerde Steijn op 22 april in zijn app en startte er een multimediale campagne omheen. Na een week campagnevoeren, onder andere via aandacht in de AH-app en radiospotjes, is 42 procent van de AH-appgebruikers op de hoogte van het bestaan van Steijn. 34 Procent van de appgebruikers heeft Steijn al minimaal één keer gevraagd om een recept of kook-of bewaaradvies.
Er is onder AH-appgebruikers veel interesse in Steijn, blijkt uit de vraag of men van plan is om Steijn om advies te vragen.
Bent u van plan om Steijn om advies te vragen?
Ja, zeker | 21 procent |
Misschien wel | 60 procent |
Nee, ook al gebruik ik de Albert Heijn-app wel | 18 procent |
De AI-assistent kan vooral vragen over recepten verwachten, zo zie je hieronder.
Wat vraagt u of gaat u waarschijnlijk vragen aan Steijn?
Recepten | 75 procent |
Bereidingsadvies | 48 procent |
Advies hoe ik eten het beste kan bewaren | 35 procent |
Hoe ik het beste producten of eten kan bewaren | 23 procent |
Ik wil iets anders vragen | 2 procent |
Het zou voor Albert Heijn natuurlijk mooi zijn als de toevoeging van Steijn in de app gaat leiden tot meer online bestellingen of fysieke winkelbezoekers. Een op de drie AH-appgebruikers (32 procent) denkt door Steijn vaker (digitaal) langs te gaan bij de blauwe supermarktreus.
Kan Steijn ertoe leiden dat u vaker boodschappen gaat doen bij Albert Heijn (fysiek of online)?
Ja, dat denk ik wel | 32 procent |
Dat weet ik nog niet | 52 procent |
Nee, ik denk het niet | 15 procent |
Absoluut niet, ik ga altijd naar een andere supermarkt en daar gaat Steijn niets aan veranderen | 1 procent |
De introductie van Steijn kan Albert Heijn ook aan meer appgebruikers helpen. Van de respondenten die de AH-app niet kennen of wel kennen maar niet gebruiken, zegt 56 procent na het lezen over Steijn de app (misschien) te gaan gebruiken. Voor 44 procent vormt Steijn geen reden om de app te installeren op zijn smartphone.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee