Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook beoordeelt politieke advertenties vaak verkeerd

Onderzoek van twee universiteiten wijst uit dat Facebook tot 83 procent van de politieke advertenties het verkeerde label geeft.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Facebook herkent tot 83 procent van de politieke advertenties niet goed, waardoor onduidelijk is wie voor de advertentie betaalt. Dat concluderen onderzoekers van de universiteiten KU Leuven en New York University op basis van eigen onderzoek. Facebooks slimme software plakt regelmatig ten onrechte een politiek-label op reguliere advertenties, maar laat veel politieke advertentie juist door het net glippen. Normale advertenties worden daarom soms onterecht verwijderd, terwijl voor de gebruiker niet altijd duidelijk is wie een politieke advertentie gesponsord heeft.

related partner content for mobile comes here

De onderzoekers stellen dat Facebook enkele eenvoudige veranderingen kan doorvoeren om zijn systeem te verbeteren, maar dit niet wil doen.

58 landen onderzocht

Facebook hanteert sinds 2018 een systeem waarbij adverteerders zelf moeten aangeven dat hun reclames politiek zijn. Maar lang niet alle adverteerders doen dat. Slimme software van Facebook moet de niet-gelabelde advertenties alsnog de politieke vermelding geven. De onderzoekers hebben de software in 58 landen onderzocht en claimen dat het gebruikte algoritme onbetrouwbaar is. 

In Maleisië zou het algoritme het slechtst werken en 45 procent van de betreffende advertenties missen. In de Verenigde Staten en Nieuw-Zeeland werkt de software bijna foutloos en mist het maar één procent van de advertenties. Maar, stellen de onderzoekers, dat zijn alsnog bijna tienduizend advertentie in de Verenigde Staten. Advertenties die mogelijk door veel gebruikers bekeken worden. In België mist de software bijna negen procent van de advertenties, inclusief die van bijna alle Belgische politieke partijen.

Aanbevelingen

De onderzoekers uit Leuven en New York doen enkele aanbevelingen aan Facebook om zijn herkenningsalgoritme te verbeteren. Zij noemen dat Facebook van alle adverteerders kan eisen om politieke advertenties te labelen en gevolgen te verbinden aan het niet naleven van deze eis. Ook willen de onderzoekers dat Facebook verduidelijkt wat het een 'politieke advertentie' noemt en dat het socialemediaplatform meer investeert in een systeem dat 'wereldwijd werkt en rekening houdt met de lokale context.'

'Facebook zou dus enkele eenvoudige maatregelen kunnen nemen om de detectie van politieke advertenties te verbeteren, maar heeft al aangegeven hier niet veel voor te voelen', zegt onderzoeker Victor Le Pochat (KU Leuven).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in