Volgens Campaign kan de uitspraak grote gevolgen hebben voor direct marketing (in Groot-Brittannië), dat leunt op electorale registers voor het maken van dm-lijsten. De Brit Brian Robertson daagde zijn gemeente voor de rechter nadat deze geweigerd had te bevestigen dat zijn naam en adres niet zou worden doorgegeven aan commerciële bedrijven zonder zijn toestemming. Robertson registreerde zichzelf daarom niet en verloor zozijn stemrecht. Zijn raadsman hield een pleidooi waarin hij naar voren bracht dat data verstrekken voor niet-electorale doeleinden zonder wetenschap van de persoon in kwestie in strijd is met het recht op privacy. De rechter stelde hem daarop in het gelijk. Betrokkenen uit de dm-hoek weerleggen de kritiek door te zeggen dat wat Robertson deed (zich niet registreren) onwettig is. Inmiddels is de regering bezig met een wet die toegang tot het electorale register meer moet indammen. De uitspraak van de rechter is mogelijk een voorzet.
Brit wint zaak rond verkoop persoonlijke data
Een Britse rechter heeft bepaald dat de verkoop van persoonlijke data van het verkiezingsregister voor commerciële doeleinden in strijd…
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu