Overslaan en naar de inhoud gaan

Webreview: ASN Bank-website 'Voor de wereld van morgen'

Maandelijks analyseert OrangeValley op verzoek van Adformatie een website.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In deze rubriek wordt beschreven waar de kansen liggen om de communicatie beter af te stemmen op de behoeftes en het gedrag van de doelgroep. Deze keer analyseren we de website van VDWVM (Voor de wereld van morgen), een initiatief van ASN Bank.

Tip 1: Maak het concept duidelijk boven de vouw

Het concept van deze website is niet in één keer duidelijk. Doordat VDWVM gebruikt als dashboard, is er geen ruimte voor procesuitleg. De header en subheader boven de vouw op de homepage dienen daarom in woorden uit te leggen wat deze website doet. Als blanco bezoeker zegt ‘Slimme ideeën voor een betere wereld’ mij niet veel. Een beter afgebakende titel zou hier meer tot de verbeelding spreken. Ook is het een optie om een kleine visual te gebruiken.

Tip 2: Waarom spreekt deze website mij wel/niet aan?

Het concept achter VDWVM is dat slimme ideeën beloond worden, aldus initiatiefnemer ASN Bank. Dit wordt echter niet direct duidelijk. Je wordt aangemoedigd om een project te starten, maar waarom zou ik dit doen? What’s in it for me? Op de ‘hoe werkt het?’-pagina wordt dit pas duidelijk, maar op dat moment is hoogstwaarschijnlijk al een groot gedeelte van de bezoekers afgehaakt. Geef daarom de benefits van het concept gelijk weer op de homepage. Noem in een (beperkt) aantal punten waarom en hoe je een bijdrage kunt leveren.

 

Tip 3: Geef bezoekers meer redenen om een project op te starten

Een project opstarten en kans maken op een beloning, dat klinkt goed. Maar waarom zou ik mijn briljante, wereldverbeterende idee delen met andere mensen en dit bij een derde partij als VDWVM neerleggen? Vanwege de kracht van ons netwerk, zegt VDWVM. Maar wat is die kracht precies? Dat wordt nergens onderbouwd. Wie begint aan het stappenplan om een projectpagina op te zetten, wordt niet echt overgehaald dat proces ook daadwerkelijk te voltooien. Versterking van de motivatie van de bezoeker d.m.v. bewijzen (bijvoorbeeld netwerkgrootte) vergroot de kans dat een project wordt opgestart. En hoe meer mensen dat doen, hoe groter het netwerk!

 

Tip 4: Begin met eenvoudige vragen bij een aanmeldformulier

Wanneer ik als enthousiaste bezoeker een account wil aanmaken, is de eerste vraag van VDWVM: ‘Mag ik een foto van je?’ Ondanks dat dit niet verplicht is, schrikt zo’n vraag mogelijk toch een groot gedeelte van de bezoekers af. Begin daarom met de verplichte, snel in te vullen velden en vraag de foto pas op het eind.

Vergelijk het met een petitieactie op straat. Wanneer je een voorbijganger ‘aan de haak’ hebt en direct vraagt of je een foto van hem mag maken, zal  het overgrote deel nee zeggen. Wanneer je alleen vraagt om naam en handtekening, of om e-mailadres en naam, is die informatie in elk geval al binnen. Vervolgens kan je altijd nog vragen om een foto; maar vermeld er duidelijk bij dat dit niet hoeft om het formulier af te maken.

Dit artikel staat in Adformatie /15. De verbetervoorstellen komen voort uit de Conversion Performance Monitor van .

 

 

 

 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in