Marcel Alexander Wiebenga en Nicholas van den Doel, ex-Sizzer, starten Howl

Het nieuwe muziekconsultancybureau werkt volgens het adagium ‘Before music becomes a craft, music should be a strategy'.

Marcel Alexander Wiebenga [rechts] en Nicholas van den Doel - Howl

Voormalig Sizzer partner Marcel Alexander Wiebenga en voormalig Sizzer managing director Nicholas van den Doel starten samen de brand music consultancy Howl. Het nieuwe bureau zal zich richten op 'muziek-consultancy in plaats van op de uitvoering'. De beide heren voegen daar aan toe dat Howl onderdeel is van een bedrijfsstructuur waar ook de door hen opgerichte music tech startup Ringo onder valt. 

 

Advertentie
advertisement

Muzikale behoefte Lynk & Co

Volgens Wiebenga maakt hijzelf na tweeëneenhalf jaar afwezigheid een comeback in de reclame en was de eerste opdracht van Howl een samenwerking met mobiliteitsaanbieder Lynk & Co. Voor de campagnefilm van het merk, geproduceerd door creative studio Halal, inventariseerde Howl naar eigen zeggen de muzikale behoefte van Lynk & Co en vertaalde deze in een strategie en een muzikale richting om uiteindelijk de track Bird’s Lament van Moondog te licenseren en uit te rollen over de verschillende campagne-assets.

Adagium Howl

Wiebenga zegt dat Howl als eerste professionele muziekbedrijf binnen reclame, hardop onderscheid tussen ‘reguliere’ autonome muziek en muziek als communicatiemiddel maakt. Hiervoor zou het het adagium ‘Before Music becomes a Craft, Music should be a Strategy’, worden aangehouden. 

‘Veel marketingprofessionals, productiehuizen en zelfs componisten weten niet goed hoe ze over de betekenis van muziek en muzikale keuzes moeten praten. Daarom bereikt muziek als communicatiemiddel nu nog niet haar volledige potentie. En dat is zonde. Muziek heeft namelijk context en betekenis die zich prima laat vangen in gewone mensentaal. Betekenis die even hard en net zo goed inzetbaar is als een film, een social strategy, of een pay-off. Met Howl faciliteren wij deze gesprekken en kijken pas daarna naar een uitvoering.’

Ringo

Ringo is volgens de eigenaren in het leven geroepen om het sync-ecosysteem te stroomlijnen, tijd en geld te besparen en een verbeterd proces te creëren voor de aankoop en verkoop van commerciële muziek bij bewegend beeld.

Lees ook: De wereld staat stil in betoverende 96%-campagne van automerk Lynk & Co

Plaats als eerste een reactie

Advertentie