Havas Lemz krijgt B Corp certificering en zet verder in op 100-dagen transitietraject

Havas Lemz heeft de methodiek met nieuwe klanten zoals Intratuin, Ikea Social Entrepreneurship, NS Stations en Mediq ontwikkeld.

Havas Lemz heeft – na het doorlopen van de bijbehorende assesment – de B Corp certificering gekregen. Het bureau timmert al jaren aan de weg met het statement ‘creativity as a force for good’ en wil creativiteit ‘inzetten om doorbraken bij bedrijven te realiseren naar een betere balans tussen people, planet, profit.’

Op basis van die benadering startte Havas Lemz dit jaar de samenwerking met nieuwe klanten als Intratuin, IKEA Social Entrepreneurship, NS Stations, Mediq, Pfizer en Timberland. Het partnership met Justdiggit, dat verdroogde gebieden weer groen maakt, heeft geleid tot wereldwijde expansie van deze organisatie.

Advertentie
advertisement

Reflectie

In periodes van 100 dagen wordt er in co-creatie toegewerkt naar concrete doelen, uitgedrukt in termen van impact. ‘De ervaring leert dat 100 dagen een perfect werkritme is’, zegt ceo Willem van der Schoot. ’Zo zetten we samen concrete stappen naar een lange termijn force for good. Verbeelding inzetten, durven dromen en dat dan concreet maken langs drie bouwstenen: Be, waar sta je voor? Do, welk gedrag hoort daarbij? Say, hoe communiceer je daarover? En wat ga je daarmee teweegbrengen, wat is de beoogde impact daarvan?’

Een nieuwe positionering of werkwijze van een bureau komt niet zelden voort uit reflectie na een lastige periode. Was de coronacrisis – net als voor veel andere bureaus – zwaar voor Havas Lemz? ‘Er was zeker werk dat werd stopgezet of uitgesteld. Gelukkig hebben we dit jaar tien nieuwe klanten erbij gekregen en dat heeft die daling opgevangen. Dit zijn ook de klanten geweest met wie we op een nieuwe manier samenwerken.’

Beloning vindt steeds minder plaats op basis van urenbasis, zoals bij veel reclamebureaus en consultants, maar op basis van vaste prijsafspraken. Scenarios worden geprototyped en indien gewenst getest. ‘Daar zijn dan analisten bij betrokken, als dat nodig is. Communicatie komt pas helemaal aan het eind en als we dan campagnes en content hebben geproduceerd, gebeurt het ook wel andere bureaus het daarna overpakken.’

Het liefst laat Van der Schoot zich uitbetalen op basis van duurzame impact, maar dat is nu nog toekomstmuziek. ‘Dat blijkt nog lastig, dus nu doen we het op basis van afgesproken deliverables. Dat geeft rust en er zit ook ondernemerschap in.’

Andere Nederlandse bureaus met een B Corp Certificering:

BBK/Door vriendschap sterker
Blyde
BR-ND People
Dawn
Fronteer
Grrr
Vandejong

Advertentie