Premium

Campagne voor seksueel uitgebuite meisjes grijpt je naar de keel

Beroemdheden steunen Voice for Justice om slachtoffers de moed te geven aanklachten in te dienen die leiden tot gerechtigheid.

Ambassadeur Free a Girl - Famke Janssen: #donateyourvoice
Joe Public

In de nieuwe campagne, Voice for Justice, roept de stichting Free a Girl, met behulp van bekende vrouwen waaronder Nobelprijswinnaar voor de Vrede Nadia Murad, Famke Janssen, Yolanthe Cabau van Kasbergen, Marieke Elsinga en vele anderen wereldwijd, vrouwen op om hun stem te laten horen voor minderjarige slachtoffers van seksuele exploitatie.

Het uniforme doel van de campagne is om de jonge meisjes létterlijk een stem te geven om ze aan te moedigen aangifte te doen tegen, en zich uit te spreken over de misdaden die tegen hen zijn gepleegd. Volgens Free a Girl durven veel slachtoffers door angst en schaamte niet naar politie of gerecht te stappen. De ngo vindt het tijd voor actie en gerechtigheid omdat het probleem steeds groter wordt. De campagne draagt de #voiceforjustice op social media.

Advertentie
advertisement
Free a Girl - #voiceforjustice
Free a Girl - #voiceforjustice

Slachtoffer Renuka Sherpa als symbool 

In de campagnevideo wordt slachtoffer Renuka Sherpa opgevoerd als levensecht symbool voor alle misbruikte vrouwen die te angstig zijn om aangifte te doen tegen de misdadigers, want: ‘Elk jaar worden over de hele wereld twee miljoen kinderen seksueel misbruikt terwijl maar 1 procent van de daders wordt veroordeeld.’ De beroemdheden die de campagne steunen roepen alle vrouwen in de wereld op om op te staan voor Renuka en alle andere slachtoffers door een stem te doneren.' Het geven van een stemdonatie betekent de aanklacht van Renuka voorlezen. Zo moet duidelijk worden dat alle vrouwen achter haar en andere slachtoffers staan, zodat ze weten dat ze gehoord worden en de kracht krijgen aangifte te doen.

De campagnefilm Voice for Justice

De campagnefilm

'Schaamte en geen vertrouwen rechtssysteem'

Free a Girl legt uit dat veel minderjarige slachtoffers bang zijn voor represailles als ze de seksuele wandaden die hen toegedaan zijn rapporteren. ‘Ze schamen zich, hebben geen vertrouwen in het rechtssysteem of verwachten geen eerlijk proces te krijgen. In veel landen worden de kinderen niet gezien als slachtoffer maar als medeplichtig. En precies hierdoor is seksuele mensenhandel een 150 miljard dollar-business, per jaar, dat straffeloos doorgang vindt.’

De stichting, een Nederlands initiatief, opgericht door Evelien Hölsken, laat weten inmiddels 4,788 meisjes in Azië bevrijd te hebben uit illegale bordelen, bars en hotels. ‘Maar er is meer nodig. Er moet een taboe doorbroken worden, slachtoffers moeten ook aangifte doen.’ 

Renuka's Sherpa's verhaal

Renuka's Sherpa's verhaal

School for Justice-programma

Eerder is het School for Justice-programma opgezet door Free a Girl. De stichting meldt dat dit de eerste stap was om straffeloosheid te bestrijden. ‘In 2017 lanceerden we het programma in India. De school biedt onderwijs aan minderjarige slachtoffers van seksuele uitbuiting. Ze worden opgeleid tot advocaten, journalisten, politieagenten en rechters om te strijden voor gerechtigheid. Inmiddels zijn er 2 scholen in India en is er nu een derde school geopend in Nepal, tegelijkertijd met de lancering van de wereldwijde #voiceforjustice-campagne.’ 

Klaslokaal School for Justice
Klaslokaal School for Justice

Basis voor de campagne

Marcel Hartog, creative director van Joe Public Take-Away advertising vertelt dat de School for Justice in India een succes is maar dat het bevrijden, begeleiden en opleiden van slachtoffers alleen niet genoeg is. ‘Het viel ons op dat zelfs meisjes als Renuka, zij studeert nu Rechten, uit angst en schaamte geen aangifte durven doen in hun eigen zaak. Hen willen we helpen. Uit alle opnames van vrouwen die hun stem doneren aan Voice for Justice smeden we een massale collectieve aanklacht, zodat meisjes als Renuka zich gesteund weten en naar de politie durven te stappen. Door mee te doen aan de actie wordt tegelijkertijd het verhaal van seksuele exploitatie van kinderen, de straffeloosheid en de aanpak van Free a Girl wereldwijd gedeeld.’

Het grotere doel van stemmen doneren

Door massaal stemmen te doneren aan slachtoffer Renuka, zodat zij haar mishandelaars durft aan te geven om ze te laten vervolgen, hoopt Free a Girl dat vele andere meisjes haar voorbeeld zullen volgen. Hölsken: ‘We moeten laten zien dat we achter de slachtoffers staan en dat we ze kunnen helpen om een toekomst op te bouwen. We moeten laten zien dat we er samen voor vechten zodat de daders vervolgd worden en de straf krijgen die ze verdienen.'

'Eerste auditieve petitie ter wereld'

Free a Girl geeft aan dat alle gedoneerde stemmen van over de hele wereld samengebracht worden tot 1 grote audiofile en dat deze de eerste auditieve petitie wordt ter wereld. ‘Elke stem is een handtekening en een aanmoediging. We gaan deze geluidspetitie aanbieden bij overheden in Azië en ‘leggen de file voor’ bij voorname personen van over de hele wereld aan het einde van de campagne, waaronder verschillende ministeries in Nepal, de commissaris voor mensenrechten, Michelle Bachelot, en andere mensenrechten advocaten en rechters.'

De internationale campagne wordt ondersteund met een pr en social media campagne met behulp van communicatiebureau The Humblebrag. Zowel Nederlandse als internationale ambassadeurs jagen de campagne extra aan. Het doneren van een stem kan op Free a Girl.

Lees ook: Free a Girl confronteert nietsvermoedende voorbijgangers met kinderprostitutie

Client Free a Girl:

Evelien Hölsken Founder, ceo

Nicole Franken Campaign Manager

Anne Vis Marketing & Communicatie

Creative agency Joe Public Take-Away Advertising:

Jesse Amatsahip Creative

Lesley Jutte Creative

Marcel Hartog Creative

Rosalieke Mulder Account  

Corinda van Zandwijk Account

Sandra Derogee Producer

Jeroen van Eck Strategy Director

Antoine Houtsma Creative Director 

Marcel Hartog Creative Director

Productie campagnevideo en web: 

Joe Public Shoot Production

Interattractive Website:

Burst Web Design

Woosa Plug-ins

MacLoud Sound design

Henk van Engelen Sound

Gert-Willem Visser Offline Edit

McGyver, Jasper Verkaart Online Edit

Jasper Verkaart DOP

Tim Naylor 2nd  unit New York

Brice Pressini 2nd unit Vancouver

Ayan Saxena 2nd unit Mumbai

Savitri Rajali Fixer Nepal/Kathmandu

Saptrishi Mascarenhas Fixer India/Mumbai

Tom van Cakenberghe Fotografie

Yvonne Dudock Journalist

Wietse van Besooijen Grading

Luc Thijssen Animatie

Bart ter Haar Design  

Cosial Media:

Jessica Hartley Communication Director (creative lead social)

Nelleke Rekers Producer 

Charlotte Hintzen Social strategy 

Joëlle Strijk Art director & designer

Callum McNeal Copywriter

Jasper Verkaart Cinematographer,  Editor

Tim Arnold Editor & colour grading 

Jasper Rook Editor & art

Hannah Whitely Social planning 

MassiveMusic Music 

Tom van Cakenberghe Photographer

Credits PR 

Jessica Hartley Communication Director

Bernadette Eckebus PR director Netherlands

Fleishman Hillard PR agency Nepal and India 

Persuasion PR agency London 

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie