Ook a.s.r. vraagt aandacht voor risico’s op burn-out

De verzekeraar nodigt mensen uit om de ‘gezonde twijfel-test’ te doen.

Twijfel

A.s.r. start een campagne om mensen bewust te maken van het risico op een burn-out en het vroegtijdig herkennen van de signalen die hierop kunnen duiden. De aanleiding is dat a.s.r. het psychisch verzuim verder ziet toenemen. De verzekeraar: ‘In Nederland hebben 1,3 miljoen mensen burn-outklachten. Veel werknemers gaan gebukt onder een te hoge werkdruk. Ook steeds meer ondernemers en zzp’ers hebben werkstress door zorgen over het mogelijke verlies van inkomen of hun onderneming.’ In de commercial (hieronder), worden mensen opgeroepen om de 'gezonde twijfel-test' te doen.

Advertentie
Oplossingen bij ziekte of uitval, maar ook bij gezonde twijfels – a.s.r. doet het

Bekend thema

A.s.r. is bepaald niet de eerste verzekeraar die preventie van burn-out aan de orde stelt. In 2018 experimenteerde Interpolis bijvoorbeeld met remedies voor burn-out bij millennials en ook in 2020 zei Interpolis bezig te zijn met een programma tegen burn-out. Ook de verzekeraar Anderzorg zei al in 2018 dat het millennials wilde behoeden tegen burn-out. En zeer recent kwam Nationale Nederlanden nog met een campagne die het gesprek op de werkvloer (‘Hoe gaat ‘t?’), entameerde om burn-out te voorkomen.

Vroegtijdig herkennen

Ewout Hollegien, directeur Inkomen bij a.s.r., rekent voor dat ongeveer 75 duizend ondernemers bij a.s.r. een arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben afgesloten.

‘Daarnaast hebben ruim 45 duizend bedrijven hun werknemers verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid. In het afgelopen jaar zagen wij een toename van het aantal klanten dat zich meldt door uitval vanwege stress en andere mentale klachten. En hoewel we al sinds een jaar of vijf zien dat het beroep op onze ziekteverzuimpolis en individuele soortgelijke verzekeringen jaarlijks met zo’n 4 procent toeneemt, heeft de coronacrisis deze ontwikkeling versneld. In 2020 steeg het aantal indicaties met 7 procent. Meer aandacht voor de psychische problemen van werknemers en ondernemers is van belang om deze trend te keren. Met onze campagne willen we daarom mensen meer bewust maken van het risico op een burn-out en het vroegtijdig herkennen van signalen.’

Niet aan zien komen

Hella de Weger, manager Merk & Positionering bij a.s.r. vindt het opvallend dat 80 procent van de mensen een burn-out niet ziet aankomen, maar achteraf toch wel aanvoelde of zag dat de signalen er waren. De Weger: ‘Daarnaast merken we dat er ook nog een taboe rust op het thema om het bespreekbaar te maken. Gek genoeg worden gezonde twijfels, net als uitval door een burn-out, ook wel gezien als falen. Daar moeten we echt vanaf, zodat we meer aandacht hebben voor hoe het nu werkelijk met ons gaat.’

Credits

Strategie en creatie: TheMerge

Media: Media Reverse

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie