Oproep lobbyclub: 'Leg vleesreclame aan banden'

Ook moet de vleesconsumptie worden opgenomen in het regeerakkoord, schrijft de Transitiecoalitie Voedsel aan informateur Mariëtte Hamer.

Winkelketens en de voedingsindustrie zouden minimaal evenveel reclame maken voor plantaardige producten als voor vleesproducten, stelt de Transitiecoalitie Voedsel

Een nieuw kabinet moet in het regeerakkoord vastleggen dat reclame voor vlees aan banden wordt gelegd. Ook moeten winkelketens en de voedingsindustrie minimaal evenveel reclame maken voor plantaardige producten als voor vleesproducten en bovendien zou er een vleestaks en een suikertaks moeten komen. Daarnaast zou ook de vleesconsumptie zou moeten worden opgenomen in het regeerakkoord, schrijft de lobbyclub Transitiecoalitie Voedsel in een brief aan informateur Mariëtte Hamer, meldt Financieel Dagblad. 'Maak meer plantaardig het nieuwe normaal', stellen de briefschrijvers op initiatief van kwartiermaker Natascha Kooiman.

Advertentie
advertisement

Een volgend kabinet zou in het regeerakkoord ook moeten bepalen dat het aanbod van voedsel door supermarkten, cateraars en horeca minimaal voor de helft bestaat uit plantaardig voedsel. Dat zou volgens de club binnen vier jaar moeten gebeuren. 'Het moet niet langer vanzelfsprekend zijn dat er bij supermarkten, horeca en catering hoofdzakelijk vlees of andere dierlijke producten op het menu staan', zegt Natascha Kooiman van Transitiecoalitie Voedsel en initiatiefneemster van de oproep.

Eetgedrag in regeerakkoord

De ambitie van het demissionaire kabinet om de verhouding in de consumptie van dierlijk en plantaardig eiwit in Nederland te verschuiven van 60-40 naar 40-60 noemt de club 'te vrijblijvend.' Volgens de ondertekenaars zou een nieuw kabinet moet de wijziging in het eetgedrag vastleggen in het regeerakkoord. 

Kooiman: 'Ongeveer 60 procent van de eiwitten die we dagelijks consumeren zijn van dierlijke oorsprong en 40 procent is plantaardig. Om gezondheidsredenen en vanuit klimaatoverwegingen zou dat omgedraaid moeten worden. Een meer plantaardig dieet moet het nieuwe normaal worden, vindt het gezelschap - een samenwerkingsverband van zo'n 200 personen, bedrijven en instellingen waar onder wie ook Vegaslager Jaap Korteweg en Ekoplaza-directeur Erik Does bij zijn aangesloten.

Vleestaks

De club sluit zich ook aan bij de plannen van het RIVM en de Raad voor de Volksgezondheid voor de invoering van een suikertaks, verlaging van de btw op gezond eten zoals fruit en groenten, en een verbod op reclame voor ongezond voedsel. De lobbyisten steunen het idee dat de overheid inzet op een hogere btw of een accijnsheffing op dierlijke producten, zoals een vleestaks.

Als er daadwerkelijk een verbod komt op vleesreclames, is het niet het eerste product dat aan banden zal worden gelegd. Onlangs werd duidelijk dat reizigers in Amsterdam geen reclame meer te zien zullen krijgen voor fossiele brandstoffen en stuntprijzen voor vliegtickets. Binnen het vak werden deze maatregelen al ‘symboolpolitiek’ genoemd. 

Heeft zelfregulering zijn langste tijd gehad? In de uitzending van Adformatie Connects Live, op donderdag 20 mei, praten we erover met Otto van der Harst (directeur Stichting Reclame Code), Henriette van Swinderen (bvA) en Mark Veenman (directeur CS Digital Media, de exploitant van het metronetwerk in Amsterdam). Ook Natascha Kooiman schuift digitaal om toe te lichten waar het terugdringen van reclame voor vlees volgens de Transitiecoalitie belangrijk is in duurzame verandering. 

Lees ook:

Adformatie Connects Live: reclamevrijheid onder druk
Amsterdams verbod op fossiele reclame in metro 'symboolpolitiek'

Advertentie