Sisi: vrolijk, tijdloos, maar wel erg veilig

CAMPAGNEPRAAT | De casting van een ‘vrouwelijke Sisi-rider’ is leuk, maar had uitgesprokener gekund, zo luidt het oordeel.

Bol & Krouwel over de nieuwste campagne van Sisi

Campagne: Sisi Get Out
Adverteerder: Sisi (Vrumona)
Bureau: Joe Public


MK: Ik weet niet hoe dat bij jou is meneer Bol, maar ik heb altijd al de Sisi-rider willen zijn. Lekker in de zon rondrijden in dat coole wagentje met al die blije mensen om me heen. En eindelijk is de Sisi-rider een vrouw! Dat is een droom die uitkomt, hoor.

WAB: Voordat we het over deze nieuwe Sisi-campagne hebben, zullen we eerst het boeiende onderwerp van merkonderhoud behandelen? Schandalig dat merken jarenlang niet investeren in hun breinpositie - en vooral dat ze denken daarmee weg te komen. Sisi’s laatste campagne is vier jaar oud, ongelooflijk. Ook marktaandeelbehoud kost investering in het merk, heel terecht dus dat Sisi dit nu doet. Maar waarom heeft moederbedrijf Vrumona hier zo lang mee gewacht? Geen prioriteit op dit merk? Geen budget beschikbaar? Zo veel succes dat zichtbare communicatie niet nodig was? Zo in de tang van retail dat alle inspanningen naar below-the-line gingen?

MKAh daar is ie weer, de eeuwige discussie tussen korte en lange termijn, aangevoerd door goeroe Mark Ritson. Onze vakgenoten lijken maar niet te leren dat investeren in merk en zichtbaarheid net zo belangrijk is als korte termijn resultaten. Maar misschien doet Sisi ongemerkt wel iets goed. Want het heerlijke van een Sisi-commercial is dat je hem onmiddellijk herkent: de muziek, de pay off. Vier jaar uit beeld geweest en toch zit ik er gelijk weer in. Op ‘afzender duidelijk’ scoort deze een dikke 10. En de laatste met Churandy Martina als Sisi-rider heb ik voor mijn gevoel recent nog gezien. Dus als ze die met regelmaat in de afgelopen vier jaar herhaald hebben met dit resultaat, is dat wel een hele kostenefficiënte productie geweest. Ik vind het nog steeds een heerlijk vrolijke, tijdloze reclame om naar te kijken en word echt vrolijk van die gast. En dat is knap.

WAB: Eens. Mijn eerste indruk van deze nieuwe: veilig, heel veilig. Een fijne koppeling met verleden, maar het is wel een brave versie. Wat ik wel aantrekkelijk vind: het gevoel dat Sisi vrolijkheid brengt. De casting van een Sisi vrouw is leuk, maar ik had zelf een uitgesprokener keuze gemaakt. Een stoere powerchick die ons even omver blaast. Een type Mariëlle Krouwel…

MKJeetje, ik zie mezelf al helemaal gaan in dat wagentje. Dat was natuurlijk een hit geworden. Maar zonder gekheid, ik snap wat je bedoelt. Het mocht wel wat scherper, opvallender. Churandy, maar dan de vrouwelijke variant. Want het kan anno 2022 toch niet zo zijn dat de eerste vrouwelijke Sisi-rider al zo bijzonder is, dat je voor de balans dan maar een brave variant kiest? Dat Sisi tegen Joe Public zei: ‘Laten we niet teveel in een keer doen, Nederland moet eerst nog even wennen aan een vrouw achter het stuur’? Zeg me dat jij een betere uitleg hebt!?

WAB: Een vrouw achter het stuur is natuurlijk geen issue; vrouwelijke casting in reclame is niet nieuw. Meer diversiteit is simpelweg anno nu. Dus een vrouw als Sisi-rider past, maar dat zal de consument niet echt opvallen. Ik had zelf, zeker na Churandy, een vrouwelijke BN’er genomen die de Sisi-vibe weergeeft. Iemand die beetje over-the-top is: een type Adele Bloemendaal in de Bros-commercial van vroeger. Werken met beroemdheden moet geen doel op zich zijn, maar had in dit geval het concept net meer impact gegeven. Mijn conclusie overall: goede en terechte zet van Sisi, gedegen aanpak van Joe Public, maar ik hoop wel op next level de volgende keer.

MK: See you Sisi-rider: over vier maanden weer in plaats van vier jaar! Wij staan alvast op de uitkijk voor dat vrolijke karretje.

Bekijk de campagne

Advertentie
advertisement

Campagnepraat

Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol challengen elkaar in een nieuwe pennenstrijd op Adformatie. Zij marketingbaas van NN Group, hij eindbaas van Abovo Maxlead. Beiden een groot hart voor marketing en reclame, verslaafd aan J.Lo-gifjes op Twitter en niet in de laatste plaats een prikkelende mening over nieuwe campagnes die het vak wekelijks over zich uitgestort krijgt. Iedere maandag betwijfelt, bekritiseert en bewierookt dit illustere duo een actuele campagne. Met vandaag de nieuwe 'Sisi get out'-campagne van de hand van Joe Public. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie