Coca-Cola Nederland benoemt Ben Bijnens tot nieuwe country director

De Belgische Bijnens volgt Richard Schlasberg op, die binnen de company een functie aanvaardt in Nieuw-Zeeland.

Coca-Cola Nederland

Ben Bijnens is de nieuwe Country Director van Coca-Cola Nederland. In deze functie volgt hij per 1 augustus Richard Schlasberg op, die binnen de organisatie het avontuur in Nieuw-Zeeland opzoekt. Voor Bijnens betekent zijn functie in Nederland een uitbreiding van zijn huidige rol als Country Director van België en Luxemburg.

Bijnens loopbaan speelde zich voor een goed deel bij Procter & Gamble af, waar hij van 2003 tot en met 2012 verschillende posities bekleedde. Na die elf jaar maakte hij in 2012 de overstap naar Coca-Cola.

Vanaf zijn benoeming in 2015 tot Country Manager van België en Luxemburg leidde hij met zijn team de implementatie van strategische plannen zoals het duurzaamheidsactieplan This is Forward en de verdere uitbreiding van het portfolio met de introductie van onder andere FÏNLEY (ontwikkeld in het Belgische R&D lab) en Fuze Tea.

Keuze

Bijnens herhaalt in zijn inaugeratiespeech de boodschap die we al een tijdje horen van Coca-Cola, die van de keuzemogelijkheid. Bijnens: 'We willen op een verantwoorde manier groeien. Die groei zit niet alleen in het aantal en soorten dranken, maar zeker ook in onze rol als partner voor lokale gemeenschappen en economieën. Voor de consumenten geldt dat we nu en de komende jaren een bredere keuze in vooral caloriearme en -vrije dranken aanbieden. We willen voor iedere gelegenheid een passend drankje in ons portfolio hebben. Wat vooral duidelijk moet zijn is dat je kunt kiezen.'

Richard Schlasberg
Schlasberg (links) met zijn collega Jaap Wassink van Coca-Cola European Partners Coca-Cola Nederland

Schlasberg

In een interview precies twee jaar geleden, hamerde Schlasberg ook al op de keuzemogelijkheid. In een gesprek over - natuurlijk - suikerreductie, legde Adformatie hem voor dat het ‘gewone’ Coca-Cola met hoog suikergehalte nog altijd van levensbelang voor de omzet, wat de frisdrankreus in een lastige, zichtbare spagaat brengt: verantwoorde consumptie wordt gepromoot, maar binnen de éénmerkstrategie speelt de traditionele gesuikerde drank geen kleinere rol dan de producten met minder calorieën. Dat hoeft ook niet, zei Schlasberg destijds.

‘We erkennen dat er groeiende aandacht voor gezondheid is in de westerse wereld en we willen onderdeel zijn van de oplossing. Gemiddeld 10 procent* minder calorieën in de markt zetten in 2020 ten opzichte van 2012; dat is het doel. En we bieden meer kleinere flessen en blikken. Daarnaast willen we de consument via de verpakking duidelijk vertellen wat hij drinkt zodat hij zelf keuzes kan maken. Daar gaat het om.'

'Coca-Cola is een merk met meerdere varianten. Geen daarvan wordt leidend in de marketing, ook niet een suikervrije versie. Het bekende rood-wit van Coca-Cola blijft in de merkcommunicatie voorop staan en we laten de consument beslissen welk daarbij behorend product het beste voor hem is. Wel wijzen wij actief op het belang van een gezonde leefstijl en zullen we onze dranken blijven innoveren om daarbij aan te kunnen sluiten.’

 

*Inmiddels heeft Coca-Cola het doel bijgesteld naar een calorieënreductie van 15 procent.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie