Premium

Marketeer of the Year nummer 3: Martijn Delahaye (Afas) - met data en gevoel

Bedrijfssoftware is saai, serieus en degelijk. Toch wist cmo Martijn Delahaye van Afas een persoonlijk b2b-merk te maken vol plezier.

Martijn Delahaye

Een familiebedrijf uit Leusden dat een oerdegelijk product heeft en zichzelf tegelijkertijd niet te serieus neemt. Dat is de grond waar Martijn Delahaye (46) in 2006 op landde. Er werkten toen 175 mensen. Sindsdien is hij bezig om de goede balans aan te brengen tussen plezier en ernst.

‘We nemen ons product hier uiterst serieus, we doen inmiddels meer dan twee miljoen verloningen per maand, dus het moet goed zijn, maar omdat we zo’n degelijk en saai product hebben, moeten we leuke dingen doen om op te vallen. Dat mag alleen niet doorslaan naar schijtlolligheid, want dan kun je geen echte klik maken met mensen. Ons merk moet een vertaling zijn van een bestaande identiteit, niet van een bedachte wereld. We versterken en vergroten wat er al is.’ Inmiddels, bijna vijftien jaar later, werken er vijfhonderd mensen bij Afas.

Advertentie
advertisement

Benen

Het levensmotto van Martijn Delahaye is om mensen iets bij te brengen. Mensen laten groeien. ‘Ik ben een zoon van onderwijzers. Dat is niet het vak dat ík gekozen heb, maar het sluit wel heel erg aan bij de missie van Afas. We willen organisaties de betere versie van zichzelf laten worden.’

Die pet mag hij thuis van zijn echtgenote overigens afzetten. Delahaye glimlacht. ‘Ik ben gezegend met een sterke vrouw, die mij met beide benen op de grond houdt. Het is belangrijk om een positief-kritisch meedenkende partner te hebben, dat relativeert dingen.’

Wat Afas nog meer is? Veranderen! Elke dag een stapje. En dat komt Delahaye goed uit, want hij is snel uitgekeken op dingen die hetzelfde zijn. ‘Wat mij definieert als marketeer is dat ik 24/7 nieuwsgierig ben, benieuwd naar hoe gekeken wordt naar ons bedrijf, en daarom vind ik het cruciaal dat we als marketeers altijd in contact zijn met onze collega’s en klanten. Je móet touchpoints inbouwen die offline en face to face zijn. Dat vergeten we absoluut te veel. Zeker jonge marketeers die zijn opgegroeid met online.’

Stop met modderen

Delahaye en zijn team zijn niet afkerig van wat tegendraadse standpunten. Zo verkondigt hij dat Afas is gestopt met marketing automation en contentmarketing voor leadgeneratie, ten faveure van seo. Waarom? ‘We liepen net als ieder ander maar een beetje mee in de ratrace van filmpjes, praatjes, een online platform voor ondernemers en het volplempen van onze socialkanalen. Op een zeker moment realiseerden we ons dat we er helemaal niet uithaalden wat we wilden. Wat is de echte waarde van tienduizend views of likes? Als je ziet dat het niet leidt tot succesvolle leadcases, moet je niet doormodderen.’

Dat wil niet zeggen dat er geen content meer gemaakt wordt. ‘Maar ik heb wel gevraagd: experimenteren we wel bruut genoeg? Moeten we misschien meer lef tonen? Zo hadden we recent een filmpje waarin we onze vijfhonderdste werknemer met het hele bedrijf welkom heetten. Daar komt nul komma nul leadgeneratie bij kijken. Wel geeft het, zowel naar binnen als naar buiten toe, enorm veel plezier en leverde het een groot bereik op. Dan weet je: dit heeft echt iets opgeleverd.’

Data-ongedreven

Delahaye wil met Afas pertinent geen data-gedreven organisatie zijn, maar een data-geïnspireerde organisatie. ‘Ik vind het zo’n onzin dat al die mensen elkaar na zitten te praten over de nieuwste ontwikkelingen. Kijk, ik zeg niet dat blockchain niet belangrijk kan zijn, maar je moet het faseren. Doe eerst eens de printers de deur uit. Daarom lukken veel veranderprojecten ook niet; twee stappen vooruit in één keer is te veel.’

Delahaye gelooft er dan ook in dat eerst de connectie moet worden gemaakt, alvorens te willen verrassen en inspireren. ‘Als je dat voor elkaar wilt krijgen, moet je niet eerst naar data en dashboards gaan zitten turen, maar luisteren naar je onderbuikgevoel. Natúúrlijk hebben wij ook heel veel dashboards, maar het belangrijkste is dat je met elkaar práát: wat vóelen we hierbij?’

Obama-waardigheid

Als organisator van een groots b2b-event haalde Afas eind 2018 Barack Obama naar Nederland. Wat deed dat met Delahaye? ‘Met zijn energieke kalmte, zijn rustige maar zekere beweging, is Obama zo’n waardige man. Mijn streven is om van dat presidentiële gedrag iets - al is het maar een beetje - over te nemen. Uit zijn verhaal heb ik meegenomen hoe belangrijk het is om met het echte leven, de gewone wereld, in connectie te blijven. Elke dag thuis eten met je gezin bijvoorbeeld. Je moet het zo organiseren dat mensen je durven te benaderen met vragen en kritiek. Dat ik in de top vijf van de Marketeers of the Year sta, is de verdienste van het hele marketingteam van Afas.’

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie