Jongeren hebben online behoefte aan structuur en overzicht

De digitale strategie voor een tienerpubliek aan de hand van een 'sexy' case.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door Pim van Helten

Jongeren zijn 24/7 connected en besteden veel tijd aan hun apps, social media en online video. Je krijgt daarom niet makkelijk de aandacht en hebt ook nog eens te maken met een zéér kritisch publiek. Daarnaast bestaan er genoeg stereotypen over deze doelgroep en zijn er vele valkuilen die kunnen resulteren in een aanpak waar jongeren nou precies niét op zitten te wachten.

Het collectief dat de website ontwikkelt, staat al jaren voor de uitdaging om jongeren vanuit verschillende achtergronden te voorzien van informatie over seksualiteit en relaties. Om deze jongeren in staat te stellen om gezonde keuzes te laten maken, moet de website een brede groep jongeren (12-25) van verschillende opleidingsniveaus en uitleenlopende achtergronden (cultuur, seksuele voorkeur, etnische afkomst) aanspreken.

Redesign Sense
Met ruim 4.000.000 bezoekers is Sense.info sinds 2009 dé landelijke site waar jongeren terecht kunnen met vragen over seksualiteit. Na vijf jaar was de website aan een redesign toe en werd het vernieuwde platform na een ontwikkelingstraject van ruim 10 maanden gelanceerd op 1 maart 2015. Dat de vernieuwde site een groot succes is, blijkt direct al uit de bezoekcijfers: na zes maanden heeft de responsive site al meer dan 900.000 unieke bezoeken gehad en 56 procent van de mensen bezoekt de site met hun smartphone, 31 procent per desktop en 13 procent via tablet.

Het succes van het vernieuwde Sense.info is gebaseerd op vier pijlers: intuïtieve user experience (UX), toegankelijkheid, persoonlijkheid en interactieve content.

Intuïtieve User Experience (UX)
Hoe blijf je herkenbaar, word je niet saai gevonden en zorg je ervoor dat je toch betrouwbaar overkomt? Om deze vragen te beantwoorden is er voor het redesign naar de meningen van jongeren zelf gevraagd. Direct werd duidelijk dat drukke websites met uitgebreide menu&;s als totaal onbetrouwbaar werden ervaren. In de conceptfase is vanuit twee verschillende UX-concepten onderzocht wat de gewenste navigatiestructuur is - horizontaal vs. verticaal - hoe jongeren zoeken en wat de uiteenlopende doelgroep ervaart als eigentijds design. Iteratief zijn middels meerdere user-tests tijdens het ontwikkeltraject alle interessante insights vertaald tot het definitieve concept.

Toegankelijkheid
Doordat de meeste jongeren online naar relevante , is de website ontworpen vanuit een mobile-first strategie. Jongeren hebben weinig geduld, dus met alleen een mobiel ontwerp ben je er nog niet. Denk goed na over de structuur waarin je content aanbiedt. Houdt daarbij rekening dat jongeren niet graag lezen en je daarom informatie beknopt en gestructureerd moet aanbieden. Probeer daarnaast niet de taal van de jongeren te spreken, want met termen als &;yolo&; en &;swag&; sla je echt de plank mis. Schrijf teksten vraaggericht voor ongeduldige lezers en zorg dat de lay-out eenvoudig te scannen is en ondersteunende fotografie bevat.

Persoonlijkheid
Hoe trek jongeren naar jouw website toe? Uit onderzoek onder de gebruikers van Sense.info blijkt dat de doelgroep erg geïnteresseerd is in de ervaringen van andere tieners. Persoonlijke verhalen op de website zorgen voor herkenbaarheid en bieden naast een stuk herkenbaarheid ook concrete tips over hoe om te gaan met bepaalde situaties. Naast geschreven verhalen zet Sense.info invloedrijke vloggers in om te vertellen over hun persoonlijke ervaring(en) met oprechte en authentieke verhalen over uit de kast komen óf de eerste keer condooms kopen bijvoorbeeld. Video’s op Youtube generen bijzonder veel traffic en zijn daarnaast ook van toegevoegde waarde bovenop de content van de website zelf.

Interactieve content
Het meest populaire onderdeel van Sense.info zijn de SeksDummies van een jongen en meisje die jongeren kunnen uitkleden en waar alle erogene zones kunnen worden ontdekt. &;Jong geleerd is oud gedaan&; blijkt ook uit de statistieken. Ruim twee minuten zijn jongeren gemiddeld bezig met de poppen op de website. De poppen zijn zowel op mobiel als desktop te bekijken en zijn voorzien van bekende interacties en gestures. Er is veel aandacht besteed aan animaties en interactie, zodat de ontdekkingsreis inspeelt op de verwachtingen en niet afleidt.

Dat Sense.info onlangs is genomineerd voor een /3005000000014660" target="_blank">Lovie Award is het directe bewijs dat tieners vandaag de dag geen blinkende, flashy en schreeuwende websites willen. Websites gericht op jongeren richten hun ontwerp in ten dienste van de content. Zie daar het internationale succes van Tumblr in 2013 en Medium in 2014. Smartphones zijn klein en jongeren zijn ongeduldig. Daarnaast zijn jongeren erg zelfverzekerd over hun eigen digitale skills, maar zijn ze uiteindelijk gebaat bij overzicht en structuur. Als je jezelf ten doel hebt gesteld om jongeren op je website te behouden, neem ze dan serieus en betrek ze persoonlijk binnen je ontwerpproces.

Pim van Helten is creatief strateeg & CEO bij digitaal creatief bureau DPDK. Sense.info is een klant van DPDK.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie