Onderzoek Consumentenbond: 'Slechte deals en nepdeals Black Friday'

De kortingen die winkeliers geven tijdens Black Friday zijn volgens de Consumentenbond nauwelijks hoger dan in de rest van het jaar.

Nep of top?
Consumentenbond

Veel geschreeuw, weinig wol. Tot die conclusie komt de Consumentenbond na een onderzoek naar korting tijdens Black Friday. Om precies te zijn; in de week naar Black Friday toe, want het kortingsfestijn begon bij veel winkels al op maandag met een zogenaamde ‘pre-Black Friday-sale'. De kortingen die gevonden werden, zijn nauwelijks hoger dan in de rest van het jaar. De Consumentenbond: 'De meeste kortingen zijn rond de 20 procent. Toch vonden we na goed zoeken ook superdeals met kortingen van 30 procent of meer.'

Elektrische tandenborstels

De beste deals zijn volgens de Consumentenbond vooral te vinden bij audio-apparatuur zoals draadloze speakers, koptelefoons en soundbars. Zo vonden de onderzoekers bij onder meer Mediamarkt, BCC, Wehkamp en Expert soundbars met 40 procent korting. De Consumentenbond: 'Ook voor Playstation, elektrische tandenborstels, autonavigatie en espressomachines zijn er goede deals te vinden. De aanbiedingen van televisies en grote witgoed apparaten vallen wat tegen. Aanbiedingen voor witgoed zijn meestal vanaf eind januari interessant als er nieuwe modellen op de markt komen en televisie-koopjes zijn vooral te verwachten vlak voor het Europees Kampioenschap voetbal.'

Bad deal

De Consumentenbond deelt op zijn forum  slechte deals (geen of nauwelijks korting), goede deals (20 procent korting) en superdeals (meer dan 30% korting). Opvallend is volgens de Consumentenbond dat sommige winkels zowel superdeals als slechte deals hebben. 'Zo is de Garmin Drive 5 Plus autonavigatie bij Lidl in de aanbieding voor €89. Dat is 30% minder dan de gangbare prijs en dus een superdeal. Maar in dezelfde folder staat ook de TomTom Start 52 Europa met een adviesprijs van €149,99 voor €119. De gangbare prijs voor dit product is echter al tijden €119 en bij Bol.com is hij zelfs 20 euro goedkoper. Een slechte deal dus.'

Nep

De onderzoekers kwamen ook nep Black Friday-aanbiedingen tegen. Zo biedt Otto een espressomachine van Delonghi aan van €488 voor €428 terwijl deze een week geleden ook al €428 kostte en drie maanden geleden €438. Ook JBL maakt zich volgens de onderzoekers schuldig aan prijsmisleiding door hoge kortingen te noemen die niet kloppen. In een eerder onderzoek van de Consumentenbond naar nepaanbiedingen kwamen Otto en JBL ook al naar voren als prijsmisleiders. Volgens de wet moet een doorgestreepte ‘van-prijs’ daadwerkelijk in de drie maanden voorafgaand aan de aanbieding gerekend zijn.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Jan Van noort
zeg zo hard mogelijk tegen het volk dat er op een specifieke dag geweldige kortingen zijn! Mensen kopen het omdat er of enorme kortingen of fake oude prijzen op staan!
roep korting!!!..en mensen kopen het!
Je wordt gewoon belazert!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie