Muskje spelen
Op het champagnefeestje van Willem Sijthoff werd een politiek lobbyinitiatief gelanceerd door een clubje alfamannen uit de marketingwereld. Het NRC schreef er dit weekend zelfs een stuk over. Onder het mom van ‘het redelijke midden’ werd een plan toegelicht om een formatie van VVD, CDA en D66 af te dwingen met marketing en reclame.
Het geld hiervoor zou van andere rijke ondernemers komen. Men noemt zichzelf ‘Stem voor Stabiliteit’ en dat is meteen de onderbouwing dat, wat hen betreft, GLPvdA regeringsdeelname onmogelijk gemaakt moet worden.
Het verhaal zit goed en helder in elkaar, maar is nogal troebel.
Dit is het tweede initiatief na ‘Voor ons Nederland’ dat als een soort partij-buitenboordmotor een doorzichtige, poging doet om de VVD in het zadel te houden door de partij een maatschappelijk betrokken gezicht te geven en een nieuw label te geven.
Het is ook al de tweede keer dat zo’n initiatief uit de egogedreven manosphere van de marketing komt. Beide initiatieven komen van witte mannen, maar nu met meer geld en meer geldingsdrang. En het lijkt verdraaid veel op wat er nu in de VS gebeurt, waar ook rijke witte ondernemers de politiek en de democratie de grindbak in rijden. Of, zoals Simon Neefjes het gesuikerd benoemt: ‘de politiek een handje helpen’.
Het valt in ieder geval op dat zowel ‘Stem voor Stabiliteit’ als ‘Voor ons Nederland’ initiatieven zijn van witte mannelijke ondernemers. Geen vrouw, jongere, loonslaaf of persoon van kleur te bekennen (die mogen bij VON wel op de doneerknop drukken). En toch maken deze ondernemers zich druk om het belang van heel Nederland. Wiens Nederland eigenlijk? Oh, óns Nederland. Juist ja.
Duidelijk dus voor wie ze het doen. Maar waar is hun propositie eigenlijk op gebaseerd? De gedroomde coalitie van de heren komt nu nog ruim 20 zetels tekort. Het lijkt er dus niet op dat de rest van Nederland hierop zit te wachten. Vandaar dus blijkbaar een reclamecampagne om dat tij te keren.
Na wat suggestieve opmerkingen over GLPvdA (‘niet per se links extremistisch’) wordt ook rustig beweerd dat deze partij een risico voor de stabiliteit van een kabinet gaat zijn. De historie van kabinetsdeelnames wijst echter het tegendeel aan. Interessant: de VVD heeft een heel ander trackrecord als brekebeentje en nu ook met een uiterst zwakke leider wat ze, statistisch gezien, een minder aantrekkelijke partner maakt.
Marketeers verzinnen een list
En er speelt nog iets anders: de VVD heeft, sinds ze besmet zijn geraakt met het extreemrechtse virus, blijkbaar haar badge value verloren bij nette rechtse mensen. Dat levert een onaangenaam dilemma op. We willen rechts wel steunen maar niet meer met die partij geafficheerd worden. Dus verzinnen deze marketeers een list. Zodat ze de VVD toch in het zadel kunnen houden, door het te laten klinken als het redelijke midden, in het belang van het land. Slim. En niks onoorbaars.
Geef me toch maar een teiltje. Omdat het zo glad en zo slim is. Zo redelijk lijkt. En de eigenlijke abjecte motivatie zo charmant verhuld wordt. Dit gaat niet over het midden laten winnen, maar over het kaltstellen van een doodnormale democratische partij met fatsoenlijk leiderschap. Dat is het eigenlijke (financieel-politieke) doel waarvoor ze ondernemers de portemonnee willen laten trekken.
De heren hebben goed naar Trump en Musk gekeken en gezien hoe je met fake-news en dirty spinning succesvol kunt zijn voor eigen gewin. Daar zit het probleem. Daar zit ook de schade voor onze democratie. En dat is slecht voor ons allemaal. Ook voor deze vier Elon Muskjes, al denken ze zelf van niet.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nuZó mee eens, Inge! Denk dat het überhaupt verstandig is de VVD coûte-que-coûte het verder verkloten van ... (teveel!) te laten voorkomen, minimaal de komende 20 jaar. Wat heeft die partij zich gediskwalificeerd! Ik noem alleen al zo'n Zalm die de sterke gulden te goedkoop inruilde voor de Euro, zo'n Blok die die huizenmarkt in één klap versjteerde , zo'n Rutte die maar blééf lobbyen voor marktwerking terwijl dat bij voorbaat al veels te veel geënt was op een achterhaald en disfunctioneel neoliberalistisch gedachtegoed (lees alle sociaal-culturele denkers en economie-filosofen daar nog maar eens over dan), of.., of.. zo'n Weekers die - op instigatie van zo'n zo'n 'Kamp' (bllleh) - de toeslagenaffaire willens en wetens liet gebeuren. Schande! Daarbij, de huidige leider is ronduit incapabel gezien haar stompzinnige observaties.
Toegegeven, wat dan wél, welke combinatie dan wél, is ook een lastige. Maar ik denk dat al 'redelijker' zou zijn: D66-CDA-GLPvdA-icm een wederopstanding van DS70 (door het terugvallen van NSC)...
Ach ja, leuk geprobeerd, maar het initiatief in het artikel moet het vooral niet worden...
Verder vind ik eigenlijk ook dat reclame- en marketingmensen zich zouden moeten onthouden van het instrument 'propaganda' (@Simon, weet je nog wat daar bij die SRM-cursus over werd gezegd?) omdat de dikste beurzen en de _sleekest instrumenteninzet idd. de grootste bewegingen meekrijgen, maar niet perse de beste bewegingen. Terwijl het toch echt puur en alleen (voor het grootste draagvlak) de onbevangen, wikkende en wegende stemmers moeten zijn, die het mogen bepalen, waarbij iedereen z'n eigen hoogst individuele - edoch humanistische en morele! - beweegredenen moet kunnen en durven laten gelden, en dus moet mogen kiezen voor voor wat voor richting dan ook: dát is democratie. Eventuele verzamelde fondsen kunnen m.i. beter ingezet worden voor meer en betere duidingsprogramma's op TV, met meer diepgang. (En dan hou ik nu verder m'n mond. Want anders lijkt het nog alsof ik opzichtig solliciteer bij de PvdA, om die weer aan goede, tegenhangende verhalen te helpen...)
Beste Inge, het is goed dat er een discussie op gang komt. Daar kunnen we van leren en dat kunnen we meenemen. Wat jammer is, is dat je persoonlijk wordt en er gesuggereerd wordt dat VVD stiekum de leidraad is. Dat is nu precies waar we vanaf zouden moeten, dat framen. Het gaat om de inhoud. Na twee gevallen regeringen merken we dat er behoefte is aan meer stabiliteit. De polarisatie aan de flanken op links en rechts is te groot en niet wat de meerderheid wil. We streven juist naar een stabiele en verantwoordelijke regering over het midden. Dat is positief voor iedereen in Nederland. Die kans is volgens ons het grootst door stemmen op de midden-rechtse partijen D66, CDA en VVD te adviseren. Afhankelijk van de verkiezingsuitslag aangevuld met versterkende partijen, die ook inzien dat samenwerking boven alles gaat. Midden-rechts, zodat bv ook de kiezers van grootste partij van Nederland wellicht minder extreem gaan kiezen. Dit is wat wij denken en daar zal natuurlijk niet iedereen het over eens zijn. We sluiten dus geen enkele partij uit. Dat kan ook helemaal niet, want daarover beslist de kiezer. Voor meer info: www.stemvoorstabiliteit.nl
Ps voor de redactie: het was geen champagne maar haring
Beste David Snellenberg, Simon Neefjes, Ralph Wisbrun en Willem Sijthoff: ‘Nu doet u het weer’, zei Samson tegen Rutte in 2012, toen hij weer eens aan het draaien was. Die uitspraak kwam direct bij mij op toen ik David’s charme-offensief op LinkedIn las, waarin wéér twee keer
GLPvdA genoemd werd als ongeschikte regeringskandidaat. Sterker nog: PVV en GLPvdA werden in één adem genoemd. Waarom is dat, vraag je je dan natuurlijmeteen af.
Alles bij elkaar genomen zou ik zeggen: maak het nou eens helder wat je echt wil. Eerlijk. Zonder die enorme kledderedetsch aan gesuikerde woorden. Dat maakt het een zeer middelmatige coporate campagne. En dat is weer net als in je broek plassen; de enige die daar een warm gevoel van krijgt, ben je zelf.
Jullie zijn dus gewoon een groep ondernemers in een PAC, die tegen de kiezers wil zeggen: Stem centrum rechts. Zeg dat dan.
Daar is helemaal niks mis mee. Een doodgewoon stemadvies en beïnvloeding van stemgedrag met een helder rechts belang.
Als je het zo simpel maakt en niet zo quasi geëngageerd verpakt, kom je een stuk betrouwbaarder over en is de campagne straks ook een eitje..
Als ondernemer zal ik dan op mijn beurt zeggen: Stem centrum links. Ook lekker helder, en strategisch de beste stem tegen verrechtsing. Peace en fijne verkiezing straks! ✌🏼
"U draait en u bent niet eerlijk", beet Jan Peter Balkenende Wouter Bos al in 2006 toe.
Deze discussie wordt eindeloos. We komen tegen verkiezingstijd met de mediacampagne, die idd aangeeft middenrechts te stemmen. Hoe precies, daar gaan we over nadenken.
En leuk als er ook andere initiatieven en ideeën ontstaan.
Fijne zomer iedereen! ☀️