Overslaan en naar de inhoud gaan

Milieu Centraal mag doorgaan met voorlichtingscampagne over houtstoken

Reclame Code Commissie stelt Milieu Centraal in het gelijk in geschil over campagne na klacht van brancheorganisatie NHK.
Milieu Centraal

Milieu Centraal mag haar campagne 'Eerlijk over Houtstook' voortzetten. De Reclame Code Commissie (RCC) heeft de klacht van de Nederlandse Haarden- en Kachelbranche (NHK) grotendeels verworpen. De branchevereniging wilde de voorlichtingscampagne tegenhouden, maar krijgt geen gelijk.

Onafhankelijke voorlichting

De RCC oordeelde dat Milieu Centraal als onafhankelijk kenniscentrum het Nederlandse publiek mag informeren over de risico's van houtstook. Op vijf van de zeven aangevoerde punten werd de organisatie in het gelijk gesteld.

'We zijn blij dat we kunnen doorgaan met het informeren van mensen over de gezondheidsimpact van houtstook,' zegt een woordvoerder van Milieu Centraal. De organisatie mag onder meer de vergelijking met sigarettenrook maken en uitgaan van gemiddelde situaties in Nederlandse huishoudens.

Fijnstofrisico's

De campagne benadrukt dat 23 procent van de fijnstofuitstoot in Nederland afkomstig is van houtstoken binnenshuis. Fijnstof kan leiden tot ernstige gezondheidsklachten zoals hart- en vaatziekten, luchtwegproblemen en longkanker.

Kleine aanpassingen

De RCC gaf Milieu Centraal twee adviezen: verduidelijk dat het getoonde weckpotje met fijnstof een visuele representatie is en geef aan dat meer onderzoek nodig is naar de effecten van houtrook op de volksgezondheid.

De branchevereniging NHK wilde met de klacht de campagne stopzetten, maar slaagde daar niet in. Milieu Centraal kan haar voorlichtingscampagne onverminderd voortzetten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu
Martin de Munnik

Nonsense campagnes als deze. Van een rijksweg als de A2 komt 10x meer fijnstof dan wat de WHO als grenswaarde adviseert. Wat voor een campagne moet daarvoor dan gemaakt worden? Overigens de mediabudgetten voor campagnes als deze zijn zo belachelijk laag dat ze een averechts effect hebben. Zie mijn blog "Waarom de meeste overheidscampagnes niet werken". Dus gewoon geen aandacht aan schenken heren en dames van de kachelbranche.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in