De opvallende naam en het kleurrijke ontwerp van het nieuwe biertje vormen het startpunt van een campagne die inzet op zichtbaarheid en bewustwording rond LHBTIQ+ rechten.
De lancering van IPGay valt samen met de aanloop naar Pride Amsterdam. Het nieuwe bier is een tropische IPA met fruitsmaken en is volgens de makers bedoeld als 'verfrissing met een boodschap'. De campagne rondom het bier – IPGay – On the Way – richt zich op het vergroten van queerzichtbaarheid in de openbare ruimte.
Campagne met maatschappelijke insteek
IPGAY is meer dan een zomerse dorstlesser, stelt het merk. De campagne speelt in op de ervaring van queer mensen in de publieke ruimte. Volgens cijfers die worden aangehaald in de communicatie rondom de lancering, voelt 40 procent van de LHBTIQ+ personen zich weleens onveilig op straat. Eén op de vijf past gedrag of routes aan uit angst voor negatieve reacties, waarbij met name jongeren, trans en non-binaire mensen bovengemiddeld vaak te maken krijgen met verbaal of fysiek geweld.
Donatie per blik
Aan elk verkocht blikje IPGay is een donatie van € 0,10 gekoppeld aan het Aidsfonds. De opbrengst wordt ingezet voor wereldwijde LHBTIQ+ rechten, met extra focus op landen waar queer zijn strafbaar of levensgevaarlijk is. Volgens Queer Beer past dat bij de bredere missie van het merk, dat bier ziet als 'cultuurdrager, protestmiddel en bondgenoot.'
Eerder bracht het merk al andere bieren uit met uitgesproken namen en smaken, zoals Lesbier (met honing en citrus) en een spicy mango-blond onder de naam Queer Beer.
IPGay is vanaf deze week verkrijgbaar via de webshop van Queer Beer, en wordt in aanloop naar Pride Amsterdam ook gevoerd in een groeiend aantal horecalocaties.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu