Het Nederlandse merk Holie's wordt voor de rechter gedaagd door Lotus Bakery's. De zaak draait om een recente campagne, waarin het merk consumenten via de door Holie’s zelf ontwikkelde 'Sugar-Score' informeert over het suikergehalte in diverse repen en ontbijtgranen.
De Sugar-Score lijkt op de voedingslabels die op producten in supermarkten staan. Het is een ABC-classificatie, gebaseerd op het suikergehalte zoals vermeld op de verpakking. A staat voor producten met 0–5 procent suiker, B voor 5–10 procent suiker, en C voor meer dan 10 procent suiker.
Het doel van de campagne is om consumenten bewuster te maken van de hoeveelheid suiker in gangbare producten, en hen zo te helpen verstandigere keuzes te maken. En uiteraard laten zien dat het suikergehalte in Holie-producten laag ligt.
In de campagne worden onder meer repen van Nākd en Trek getoond die, zoals op de verpakking staat, een hoog suikergehalte hebben. Lotus Bakeries probeert via dit kort geding te voorkomen dat Holie’s deze informatie (verder) onder de aandacht brengt van het publiek.
Volgens Lotus zou Holie’s zich schuldig maken aan misleidende vergelijkende reclame en zou Holie’s met haar campagne specifieke levensmiddelenregelgeving hebben overtreden.
Holie’s is strijdbaar en zoekt zelf de publiciteit op met de zaak. 'De campagne is juist bedoeld om eerlijke informatie te geven en consumenten bewuster te maken van het suikergehalte in alledaagse voedingsmiddelen, hetgeen in het belang is van consumenten en de maatschappij als geheel. We zien de rechtszaak met vertrouwen tegemoet', aldus de founders.
Het kort geding vindt woensdag 23 juli plaats in de rechtbank in Amsterdam.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu