Overslaan en naar de inhoud gaan

De PR-wereld moet fundamentele keuzes maken, zegt Serge Beckers, voorzitter Worldcom PR Group

Nu het 'handwerk' steeds meer door AI-tools wordt overgenomen, moeten PR-bureaus op zoek naar een andere rol.
Serge Beckers
Serge Beckers

Serge Beckers van Wisse Kommunikatie is vorige maand in Costa Rica gekozen tot mondiale voorzitter van de Worldcom Public Relations Group, ‘s werelds grootste netwerk van onafhankelijke PR-bureaus. Het mandaat beslaat twee jaar.

Gevraagd of je vinger opgestoken?
‘Het eerste. Ik ben voorgedragen door het bestuur. Ik maak al lang deel uit van Worldcom en was al voorzitter voor de Emea-regio. Er is het nodige commitment. Toen er een nieuwe voorzitter moest komen is er gekeken wie het zou kunnen en willen; niet iedereen zit op zo’n functie te wachten. Uiteindelijk werd mij de vraag voorgelegd of ik het zou willen doen. Ik vind het erg eervol dat ik het vertrouwen krijg.’

Gaat het je veel tijd kosten? 
‘Ja, hoewel er een professioneel dagelijks bestuur is, waarin de CEO en zijn collega’s het meeste veldwerk uitvoeren, is de tijdsinvestering toch wel fors. Ik heb uitgerekend dat ik als voorzitter van de Emea-regio op zo’n 17 uur per maand zat. Ik denk niet dat daar veel bijkomt, maar dat is een serieus aantal.’

Wat doet Worldcom precies?
‘Het is een netwerk van onafhankelijke PR-bureaus. Leden zijn zelfstandig en in hun land actief, maar wereldwijd werken we samen aan projecten en klanten. Het heeft dus financiële waarde. Maar misschien belangrijker nog zijn de kennis en invalshoeken die die bureaus uit de hele wereld met elkaar delen. De US loopt voor op het gebied van bureaumanagement, Scandinavische bureaus zijn verder met duurzaamheid. We delen kennis in publicaties, bijeenkomsten, webinars. Het is een netwerk dat behoorlijk voorop loopt met veel goede en innovatieve bureaus.’

Heb je als wereldwijd voorzitter een beetje invloed?
‘We zijn een democratische club, dus – zoals dat hoort – zijn er verschillende mensen en afdelingen die invloed hebben. Hoewel ik merk wel dat mijn rol is veranderd, onder meer bij de thema's die we gaan verder ontwikkelen. Zo ben ik zelf in mijn jaar begonnen met AI op de agenda te krijgen, net zoals duurzaamheid en crisiscommunicatie, ook steeds belangrijker. Daarnaast hebben we een kant-en-klare Emea-oplossing neergezet. De ideeën krijg je makkelijker gerealiseerd als voorzitter.’

Worldcom Public Relations Group is een wereldwijd netwerk van onafhankelijk PR-bureaus. Deze werken samen aan de ontwikkeling van strategische communicatie, crisismanagement, branding en mediarelaties. Het netwerk is opgericht in 1988. Het is actief in 39 landen en telt zo’n 90 aangesloten pr-bureaus. Het heeft een mondiale board, met Serge Beckers als voorzitter, en vier regionale: in Latijns-Amerika, Noord-Amerika, Asian Pacific en Emea.

Ik kan me voorstellen dat juist de razendsnelle ontwikkeling van AI vragen oproept.
‘Zeker, daar kunnen we erg van elkaar leren. Waar we in Europa ook nog bezig zijn met regelgeving en AI-richtlijnen, de vraag: waar moeten we aan voldoen, daar komen de Amerikanen meteen met: Oké, hoe gaan we dit in de markt zetten? Die bureaus gaan er vol in. AI verandert het werk van PR-bureaus enorm. Het gaat echt niet meer om het produceren van een persbericht van 500 woorden. Het gaat erom dat je als pr-professional weet in welke context communicatie plaatsheeft, welke doelgroepen van belang zijn, in welke bewoordingen je die benadert. Je moet weten wat er speelt en hoe dat jouw klanten kan raken. Het gaat van handwerk naar consultancy. Het vak moet fundamentele keuzes maken en richting vinden. Juist in zo’n netwerk kunnen we daar de kennis voor ontwikkelen.’

Het rommelt behoorlijk in de wereld. Daar krijg je ook mee te maken. Diplomatiek zijn lijkt me een belangrijke vaardigheid.
‘Oh, zeker. Toen na de wedstrijd Ajax-Maccabi Haifa de beelden de wereld overgingen van Israelische supporters die werden belaagd in Amsterdam, was een van onze partners uit de VS over voor een meeting. Die zat serieus trillend aan zijn ontbijt. “Wat de fuck gebeurt hier? We worden gewoon hier opgejaagd.” Achteraf bleken er natuurlijk nog heel veel andere factoren te spelen dan alleen de situatie van die avond, maar inderdaad, dat vraagt wat diplomatie. We zijn geen politieke organisatie, positie kiezen is sowieso lastig. Alle landen, culturen, religies en daarmee brandhaarden in de wereld komen in de organisatie terug.’

Dus ook de oorlog die Rusland begon tegen Oekraïne. Heeft die invloed op Worldcom?
‘Zeker. We hadden een Russische partner in het netwerk, maar na de inval zei een klant van een partnerbureau: “Ik zie dat jij naast de Russische partner op de website van Worldcom staat. Als die er niet vanaf gaat, trek ik mijn opdracht in.” Ja, zo ver ging het. En dan moet je een goede oplossing zien te vinden.’

Wat was die?
‘Daar hebben we goed over nagedacht, en we hebben de scenario’s met iedereen overlegd, inclusief de desbetreffende Russische partner. We hebben toen besloten het partnerschap met het Russische bureau op een lager pitje te zetten en hem voorlopig van de site te halen. Daar had die directeur begrip voor, hij snapte ook dat de Russen even niet goed liggen in de wereld. We hebben de banden informeel niet helemaal doorgesneden overigens, want het is een fantastische kerel en als de situatie weer beter wordt is het goed als je met elkaar in gesprek bent gebleven.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in