Overslaan en naar de inhoud gaan

Bunq zet Reddit onder druk om een kritische post te verwijderen

De bank zegt reputatieschade te willen voorkomen, maar haar pogingen roepen juist vragen op over intimidatie en transparantie.
Ali Niknam, de ceo van Bunq
Ali Niknam, de ceo van Bunq
© Foto: Duco de Vries

De Nederlandse onlinebank Bunq ligt opnieuw onder vuur vanwege haar aanpak van kritiek op sociale media. Ditmaal richt de bank haar pijlen op Reddit, waar een kritisch bericht van een vermeende oud-medewerker tot een botsing leidde tussen Bunq en de moderatoren van de populaire subreddit r/Amsterdam. Bunq eist dat het bericht wordt verwijderd.

NRC berichtte eerder deze week over deze kwestie, die al begon in juli 2024. Een gebruiker op r/Amsterdam schreef over zijn ervaringen bij Bunq. Hij beweerde oud-medewerker te zijn en uitte kritiek op de bedrijfscultuur, het hoge verloop en het ontslag van een persmedewerker die ‘de ceo niet goed genoeg verdedigde’ na kritiek over fraudegevallen bij klanten. De post trok veel aandacht en dook hoog op in zoekresultaten rond ‘werken bij Bunq’.

De discussie verliep evenwichtig, sommigen vonden de auteur zuur, anderen prezen juist de bank. Toch besloot Bunq in de zomer van 2025 alsnog achter Reddit aan te gaan. Volgens de moderatoren nam de bank formeel contact op en eiste dat het bericht werd verwijderd, met het argument dat het leugens bevatte en reputatieschade veroorzaakte.

Drie claims

In gesprekken met het modteam voerde Bunq aan dat drie claims over gebrekkige training, het overtreden van regels, en het ontslag van een medewerker niet klopten. De moderators concludeerden dat de eerste twee niet onrechtmatig waren: over de training kon men van mening verschillen, en de boete van De Nederlandsche Bank uit mei 2025 toonde aan dat er wél regels waren overtreden. Alleen de derde claim bleef omstreden, maar Bunq kon vanwege privacywetgeving geen bewijs overleggen.

De moderators boden meerdere alternatieven, waaronder een toelichting onder de post en een ‘Ask Me Anything’ (AMA) met de ceo van Bunq. Volgens hun verklaring wees Bunq alles af en wilde dit alleen volledige verwijdering.

‘Geen dreigement’, zegt Bunq

Bunq erkent dat het ‘herhaaldelijk contact’ heeft gezocht met Reddit, moderators en een derde partij die het platform bijstaat. De bank zegt bewijs te hebben gedeeld dat de Reddit-post ‘feitelijk onjuist’ is, specifiek over het ontslag van de persmedewerker, en benadrukt dat dit volgens Nederlands recht onrechtmatig zou zijn.

Reddit zelf weigert in te grijpen. Het platform stelt dat de post onder de vrijheid van meningsuiting valt en geen overtreding vormt van de communityregels. Daarmee bleef de tekst online, inclusief een groeiende discussie over de handelswijze van de bank.

Een bekend patroon

Het is niet de eerste keer dat Bunq kritiek online actief probeert te bestrijden. Eerder kwamen gevallen naar buiten waarin klanten door de bank werden benaderd nadat ze zich kritisch hadden uitgelaten op platforms als Wikipedia of Twitter.

Volgens berichtgeving van NRC en FD kregen sommige gebruikers berichten in de Bunq-app waarin werd gewaarschuwd hun ‘toon te matigen’, met de suggestie dat anders de relatie met de bank zou worden beëindigd.

Bunq ontkent structurele intimidatie of ‘doxing’, maar erkent dat het bedrijf ‘onjuistheden over Bunq actief corrigeert’. Ceo Ali Niknam, die bekendstaat om zijn uitgesproken online aanwezigheid, verdedigt dat beleid als bescherming tegen misinformatie. ‘We willen niet dat leugens over Bunq worden verspreid,’ zei hij eerder in interviews.

Toch groeit de kritiek dat de bank daarbij te ver gaat. Juridisch gezien mag een onderneming zich verweren tegen smaad of laster, maar door direct contact te zoeken met gebruikers en moderators raakt Bunq een gevoelige grens: de scheidslijn tussen reputatiebeheer en intimidatie.

Verontrustende druk Bunq

De moderators van r/Amsterdam stellen in hun verklaring dat hun rol draait om open debat. ‘De beste manier om te reageren op iets waar je het niet mee eens bent, is door publiekelijk en beleefd oneens te zijn,’ schrijven zij. ‘We vinden het verontrustend dat een grote bank bereid is vrijwilligers onder druk te zetten om kritiek te verwijderen.’

Hun besluit om het contact met Bunq openbaar te maken is bewust: ze willen anderen waarschuwen die mogelijk onder druk staan. ‘We voelden ons veilig genoeg om dit te delen,’ aldus de moderators, ‘in de hoop dat anderen hetzelfde doen.’

Het is de vraag of de fanatieke bescherming van de reputatie van Bunq niet juist tot meer imagoscghade leidt. De bank, die zich ooit profileerde als frisse uitdager van de gevestigde orde, lijkt in de strijd om de beeldvorming steeds terug te vallen op tactieken van de macht die ze ooit wilde doorbreken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in