Overslaan en naar de inhoud gaan

Terugkeer veroordeelde Peter Gillis op SBS 6 laat 32 procent van de Nederlanders negatiever denken over Talpa

Hoger beroep van Gillis loopt nog. 53 Procent van de Nederlanders vindt het best tot heel gek dat Talpa het hoger beroep niet afwacht.
Peter Gillis
© Beeld: ANP

De veroordeelde realityster Peter Gillis krijgt een vijftiende seizoen van zijn serie ‘Familie Gillis: Massa is Kassa’, maakte Talpa onlangs bekend. Meer dan de helft van de Nederlanders vindt het best tot erg gek dat Talpa niet het hoger beroep van Gillis afwacht. Bijna een derde van de Nederlanders is negatiever over Talpa gaan denken nu het mediabedrijf doorgaat met Massa is Kassa. Experts waarschuwden hier in februari al voor op Adformatie.

De nieuwste inzichten komen naar voren uit representatief panelonderzoek door MSI-ACI in opdracht van Adformatie. MSI-ACI voerde het onderzoek uit onder een representatieve steekproef van 621 Nederlanders. Vervolgvragen zijn alleen gesteld aan de 512 respondenten die aangaven het programma te kennen. Van deze groep kent 38 procent het SBS 6-tv-programma goed en 62 procent een beetje. 59 Procent kijkt het programma soms tot altijd, 24 procent keek vroeger wel maar nu niet meer en 17 procent heeft nooit gekeken.

Hoger beroep

Gillis werd in april door de rechter veroordeeld voor fraude en kreeg een jaar gevangenisstraf, waarvan de helft voorwaardelijk. Het hoger beroep loopt nog. Voor de veroordeling was er veel speculatie of Talpa bij een veroordeling door zou gaan met de jarenlange tv-serie. Het antwoord luidt dus ja. 53 Procent van de Nederlanders vindt het best tot heel gek dat Talpa het hoger beroep niet afwacht. Aan de andere kant vindt bijna een derde van de Nederlanders (29 procent) het uitzenden geen probleem omdat het hoger beroep nog loopt en stelt 12 procent een veroordeling geen probleem te vinden voor een tv-programma.

Wat vindt u ervan dat Talpa de tv-serie Massa is Kassa blijft uitzenden terwijl de hoofdpersoon door de rechter veroordeeld is?

Ik vind dat geen bezwaar omdat Peter Gillis zijn hoger beroep nog afwacht 29 procent
Ik vind dat best gek, Talpa had wellicht beter het hoger beroep kunnen afwachten 32 procent
Ik vind een veroordeling geen probleem 12 procent
Ik vind dat heel gek, Talpa had het hoger beroep absoluut moeten afwachten 21 procent
Weet ik niet 6 procent

De vraag is of en zo ja in hoeverre de veroordeling van Gillis invloed gaat hebben op de kijkcijfers. 45 Procent van de respondenten gaat waarschijnlijk tot absoluut kijken naar het nieuwe seizoen van Massa is Kassa, dat eind oktober op SBS 6 verschijnt. 26 Procent gaat waarschijnlijk niet kijken en 29 procent gaat zeker niet kijken.

Impact veroordeling op kijkcijfers

Bijna een derde van de respondenten (32 procent) zegt dat de veroordeling van Gillis invloed heeft op de keuze om wel of niet te gaan kijken. 15 Procent zegt het programma júist te gaan kijken omdat het nu boeiender kan zijn, waar 17 procent niet gaat kijken naar een tv-serie van of over iemand die veroordeeld is. Voor de resterende 68 procent maakt de veroordeling van Gillis niet uit, want 23 procent zou sowieso wel kijken en 45 procent was toch al niet van plan.

De keuze van Talpa om ondanks de veroordeling van Gillis door te gaan met het tv-programma, verdeelt de meningen ook. Een klein deel van de respondenten (11 procent) denkt nu positiever over Talpa, waar 32 procent nu negatiever is.

Is uw mening over Talpa, het bedrijf achter SBS 6, veranderd door hun keuze om door te gaan met Massa is Kassa?

Ja, ik denk nu positiever over Talpa 11 procent
Ja, ik denk nu negatiever over Talpa 32 procent
Nee, mijn mening is niet veranderd 57 procent

Het veertiende seizoen van Massa is Kassa trok gemiddeld 601 duizend kijkers per aflevering. Dat waren er gemiddeld tienduizenden minder dan de afleveringen van seizoenen dertien, twaalf en elf.

Gaat het nieuws rondom de veroordeling van Gillis leiden tot hogere kijkcijfers voor het nieuwe seizoen van Massa is Kassa? Ja, denkt 32 procent van de respondenten. 35 Procent rekent juist op lagere kijkcijfers. 33 Procent vermoedt dat de kijkcijfers ondanks de controverse gelijk zullen blijven. Werkt controverse als prikkel? Als gezegd gaat 45 procent van de respondenten waarschijnlijk tot absoluut kijken en zegt 15 procent van de respondenten juist vanwege de ophef te gaan kijken.

Kritiek van experts

Experts op het gebied van ethiek en reputatie uitten in februari - voor de veroordeling - scherpe kritiek op de werkwijze van Talpa. 'Het lijkt erop dat commerciële belangen, zoals kijkcijfers, zwaarder wegen dan ethische overwegingen', zei Huub Evers. En Berlinda Harkink zei: 'Als je alles ondergeschikt maakt aan de kijkcijfers, schaadt dat onvermijdelijk de reputatie van SBS6'.

Talpa 'is zoals eerder aangegeven, nog altijd van mening dat iemand pas schuldig is, als er sprake is van een definitieve veroordeling door de rechter', gaf het mediabedrijf aan bij de bekendmaking dat Gillis – in afwachting van zijn hoger beroep – weer op tv komt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in