Na de twee verklaringen van Walibi Holland over de omstreden Halloween-spot, komt nu ook I-mor -het bureau dat de video ontwikkelde- met een reactie. Rogier van de Weerd, oprichter en creative director, spreekt exclusief met Adformatie.
Van de Weerd stelt dat de commercial heeft geleid tot 'onbedoelde ophef'. 'Wij begrijpen dat het onderwerp -geweld tegen vrouwen- voor velen pijnlijk en confronterend is, en dat betreuren we. Dat was nooit de bedoeling.'
Extern bureau ingeschakeld
Volgens Van de Weerd neemt I-mor de reacties uiterst serieus. Het bureau werkt inmiddels samen met een extern bureau, gespecialiseerd in inclusiviteit. 'We laten ons adviseren om hiervan te leren. Hoe belangrijk we ons werk ook vinden, reclame mag nooit de aandacht weghouden van wat echt belangrijk is: de veiligheid in het land in het algemeen en die van vrouwen in het bijzonder.'
De creative director benadrukt dat de spot al gepland stond vóór de moord op de 17-jarige Lisa uit Abcoude. De lancering, een dag na het tragische nieuws, is ongelukkig te noemen, hoewel Van de Weerd daar niet inhoudelijk op wil ingaan. 'Ik wil niet speculeren.'
Geen geweld bagatelliseren
Op de vraag wat I-mor precies geleerd heeft van de kwestie en hoe het bureau de commotie zelf ziet, reageert Van de Weerd eveneens terughoudend: 'Je moet begrijpen dat wij als klein bureau ook een beetje overdonderd zijn door alle ophef. Maar neem van mij aan dat de commercial geenszins is bedoeld om geweld te bagatelliseren. Mogelijk komen we er op een later moment uitgebreider op terug.'
Over de huidige samenwerking met Walibi zegt hij tot slot: 'Er is een goede verstandhouding.'
Lees hieronder het volledige statement van I-mor.
'De recente Halloween Fright Nights-campagne van Walibi Holland, waaraan wij als creatief video agency hebben meegewerkt, heeft geleid tot onbedoelde ophef. Wij begrijpen dat het onderwerp voor velen pijnlijk en confronterend is en dat betreuren wij. Dat was nooit de bedoeling.
Walibi Holland heeft inmiddels besloten dat de campagne niet verder zal worden gebruikt.
De campagne was ontwikkeld voor een specifieke doelgroep die graag een horrorevenement bezoekt en is een totaal fictieve uiting die niet gestoeld is op de werkelijkheid. Binnen de context van Halloween is angst een sleutelelement: een emotie die de beleving draagt. Zij was nooit bedoeld om geweld te bagatelliseren of eraan bij te dragen.
I-mor staat al 16 jaar voor storytelling met creativiteit die de kijker raakt. Al onze projecten worden gemaakt met passie, vakmanschap en bovenal integriteit. Soms zoeken we in onze video’s en concepten de grenzen op. Inclusiviteit en veiligheid zijn voor ons kernwaarden, in de samenwerking met onze opdrachtgevers, in ons team, en in de verhalen die wij vertellen.
We nemen de reacties serieus en zien dit als een kans om te leren. We hebben de samenwerking opgezocht met een externe partij die ons hierbij in de toekomst gaat adviseren.
Hoe belangrijk wij ons werk ook vinden, een reclame of commerciële uiting mag nooit de aandacht weghouden van wat echt belangrijk is. De veiligheid in Nederland in het algemeen en de veiligheid van vrouwen in het bijzonder.'

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nuLekker makkelijk allemaal