Overslaan en naar de inhoud gaan

Bureau I-mor over Walibi-ophef: 'Dit was nooit de bedoeling'

Rogier van de Weerd, oprichter van het videobureau, reageert op de ontstane commotie.
walibi
In de morbide video van Walibi Holland belandt een jonge vrouw in een shredder. De spot is inmiddels offline gehaald.

Na de twee verklaringen van Walibi Holland over de omstreden Halloween-spot, komt nu ook I-mor -het bureau dat de video ontwikkelde- met een reactie. Rogier van de Weerd, oprichter en creative director, spreekt exclusief met Adformatie.

Van de Weerd stelt dat de commercial heeft geleid tot 'onbedoelde ophef'. 'Wij begrijpen dat het onderwerp -geweld tegen vrouwen- voor velen pijnlijk en confronterend is, en dat betreuren we. Dat was nooit de bedoeling.'

Extern bureau ingeschakeld

Volgens Van de Weerd neemt I-mor de reacties uiterst serieus. Het bureau werkt inmiddels samen met een extern bureau, gespecialiseerd in inclusiviteit. 'We laten ons adviseren om hiervan te leren. Hoe belangrijk we ons werk ook vinden, reclame mag nooit de aandacht weghouden van wat echt belangrijk is: de veiligheid in het land in het algemeen en die van vrouwen in het bijzonder.'

De creative director benadrukt dat de spot al gepland stond vóór de moord op de 17-jarige Lisa uit Abcoude. De lancering, een dag na het tragische nieuws, is ongelukkig te noemen, hoewel Van de Weerd daar niet inhoudelijk op wil ingaan. 'Ik wil niet speculeren.'

Geen geweld bagatelliseren 

Op de vraag wat I-mor precies geleerd heeft van de kwestie en hoe het bureau de commotie zelf ziet, reageert Van de Weerd eveneens terughoudend: 'Je moet begrijpen dat wij als klein bureau ook een beetje overdonderd zijn door alle ophef. Maar neem van mij aan dat de commercial geenszins is bedoeld om geweld te bagatelliseren. Mogelijk komen we er op een later moment uitgebreider op terug.'

Over de huidige samenwerking met Walibi zegt hij tot slot: 'Er is een goede verstandhouding.'

Lees hieronder het volledige statement van I-mor.

'De recente Halloween Fright Nights-campagne van Walibi Holland, waaraan wij als creatief video agency hebben meegewerkt, heeft geleid tot onbedoelde ophef. Wij begrijpen dat het onderwerp voor velen pijnlijk en confronterend is en dat betreuren wij. Dat was nooit de bedoeling.

Walibi Holland heeft inmiddels besloten dat de campagne niet verder zal worden gebruikt.

De campagne was ontwikkeld voor een specifieke doelgroep die graag een horrorevenement bezoekt en is een totaal fictieve uiting die niet gestoeld is op de werkelijkheid. Binnen de context van Halloween is angst een sleutelelement: een emotie die de beleving draagt. Zij was nooit bedoeld om geweld te bagatelliseren of eraan bij te dragen.

I-mor staat al 16 jaar voor storytelling met creativiteit die de kijker raakt. Al onze projecten worden gemaakt met passie, vakmanschap en bovenal integriteit. Soms zoeken we in onze video’s en concepten de grenzen op. Inclusiviteit en veiligheid zijn voor ons kernwaarden, in de samenwerking met onze opdrachtgevers, in ons team, en in de verhalen die wij vertellen.

We nemen de reacties serieus en zien dit als een kans om te leren. We hebben de samenwerking opgezocht met een externe partij die ons hierbij in de toekomst gaat adviseren.

Hoe belangrijk wij ons werk ook vinden, een reclame of commerciële uiting mag nooit de aandacht weghouden van wat echt belangrijk is. De veiligheid in Nederland in het algemeen en de veiligheid van vrouwen in het bijzonder.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu
Marcel Ossendrijver

Lekker makkelijk allemaal

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in