In Keulen vindt deze week de jaarlijkse, grootste gamebeurs ter wereld plaats. Honderdduizenden fans, ontwikkelaars en adverteerders reizen af naar de Duitse stad om zich volledig onder te dompelen in de wereld van video- en bordspellen. Adformatie reisde op uitnodiging van audiomerk JBL een dag mee en zag enorme stands en opvallende merkactivaties, onder meer van Netflix en drankjesmerk Müllermilk.
Waar veel beurzen het moeilijk hebben, draait Gamescom nog steeds als een tierelier. Vorig jaar trok de meerdaagse beurs naar eigen zeggen 335 duizend bezoekers, vijf procent meer dan in 2023. Meer dan 1400 standhouders probeerden het publiek naar zich toe te trekken, 19 procent meer dan het jaar ervoor. De meeste bezoekers komen al jarenlang uit thuisland Duitsland, gevolgd door Nederland (23 procent), Oostenrijk (19 procent) en België (9 procent). Merken bereiken er vooral jongere doelgroepen; vorig jaar was liefst 40 procent van de bezoekers tussen de 19 en 25 jaar. Nog eens 38 procent was tussen de 26 en 40 jaar.
Of Gamescom de cijfers van vorig jaar weet te verbreken, zal na deze week duidelijk worden. Woensdag, een dag voor zakelijk publiek en fans met een early bird-ticket, was in ieder geval een drukbezochte beursdag. Bij heel wat stands stonden later op de dag rijen van meer dan een half uur om bepaalde games kort uit te proberen en/of gratis merchandise te claimen. Nintendo was daar goed op voorbereid, met een keur aan hekjes op zijn enorme stad en aan de zijkant van een hal om het doorgaande publiek niet te hinderen.
Prominente Netflix-stand
Andere stands leken minder goed voorbereid op de grote hoeveelheid geïnteresseerden. Neem Netflix, dat verschillende bouwwerken uit series als Stranger Things en Wednesday heeft nagebouwd in een van de beurshallen. De streamingreus - die ook spelletjes aanbiedt in zijn mobiele apps - trok veel bekijks. Alleen al voor twee automaten die Wednesday-ballen als merchandise uitspuwen, stonden om vijf uur 's middags nog steeds tientallen mensen in de rij die dwars over de beursvloer liep. Onlangs hield Netflix al een Wednesday-activatie in het grootste winkelcentrum van Nederland.
Ook de nieuwste Resident Evil-game trok een grote schare fans. De combinatie van een lange rij voor die gamestand en veel bezoekers voor omringende stands leidde op sommige momenten tot heuse files in de metersbrede gangpaden. Niet zelden omdat verklede fans met elkaar op de foto gingen, merchandise aan elkaar toonden of een handtekening probeerden te krijgen van een rondlopende streamer of influencer.
Activaties van drankmerkjes
Beurshallen vol (jongere) gamers zijn ook interessant voor activaties. Drankjesmerk Müllermilk heeft de handen ineengeslagen met Call of Duty (een titel van Microsoft) om een branded melkdrankje weg te geven. Het etiket staat volledig in het teken van Call of Duty 7, de aanstaande schietgame die fans al even konden proberen op de stand. De lege flesjes werden in heel wat prullenbakken gespot.
Statiegeldjagers deden ondertussen goede zaken door lege Red Bull-blikjes op het beursterrein te verzamelen. Een opvallend Red Bull-autootje reed de hele dag over het terrein om zijn energiedrankje te promoten.
Livestreamen
Heel wat gamers zijn bekend met livestreamen. Ze doen het zelf - voor fans of vrienden - of bekijken streams van grote creators of e-sporters, die soms wel honderdduizenden abonnees hebben. Voor die creators is Gamescom dé beurs om nieuwe games op visueel prachtige stands te testen, interviews te doen met gamemakers en handtekeningen uit te delen aan fans. Merken haken in op die trend. Zo nodigde JBL verschillende creators uit om zijn nieuwste Quantum-gamingproducten te bekijken of om omringd door publiek live te gamen tegen andere beursbezoekers. Omgeven door tv-achtige lampen, een presentator en een heuse cameraploeg is het niet verwonderlijk dat dergelijke activaties heel wat passanten lieten stilstaan.
Gamescom 2025 vindt plaats van 19 tot en met 24 augustus.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu