Overslaan en naar de inhoud gaan

Swatch onder vuur na 'spleetoog-advertentie', biedt halfslachtig excuus aan

Omstreden foto leidt tot oproep voor een boycot en een flinke daling van de beurskoers van Swatch.
Het gewraakte beeld uit de advertentie en daarnaast de excuses van Swatch.
Het gewraakte beeld uit de advertentie en daarnaast de excuses van Swatch.s

Het merk kwam onder vuur te liggen vanwege een advertentie voor de Swatch Essentials-collectie, waarin een Aziatisch model zijn vingers aan zijn ooghoeken trekt en 'spleetogen' maakt. Dit gebaar wordt gezien als denigrerend en als een racistische belediging van Aziatische mensen.

Op Chinese sociale media brak direct een storm van kritiek los. Er werd zelfs opgeroepen tot een boycot van de Swatch Group en haar merken, waaronder Omega, Longines, Breguet en Harry Winston. Volgens persbureau Reuters daalde de koers van Swatch maandag met maar liefst 4 procent door de rel, al herstelde die zich later enigszins.

'Eventuele misverstanden'

Uiteindelijk plaatste Swatch een verklaring op zowel Weibo als Instagram. Opvallend genoeg schoof het merk daarin de eigen verantwoordelijkheid handig terzijde.

‘We hebben kennisgenomen van de recente zorgen over de weergave van een model op afbeeldingen voor de Swatch Essentials-collectie’, schrijft het Zwitserse horlogemerk. ‘We behandelen deze kwestie met de grootste zorg en hebben alle gerelateerde materialen wereldwijd onmiddellijk verwijderd.’

Daarna volgde een verontschuldiging die nauwelijks een echte excuus te noemen is: een variant op ‘sorry voor de ophef’.
‘We bieden onze oprechte excuses aan voor eventuele onrust of misverstanden die hierdoor zijn ontstaan.’

Dior en Mercedes

Dat Swatch beter had moeten weten, blijkt uit eerdere incidenten. In 2023 kreeg luxemerk Dior in China een storm van kritiek vanwege een advertentie waarop een Aziatisch model haar ooghoek optilt. Het Franse modehuis verwijderde de foto snel van Instagram.

Ook Mercedes-Benz moest in 2021 bakzeil halen: het merk verwijderde een video van Weibo nadat een model daarin was voorzien van een opvallende eyeliner die haar ogen scheef deed lijken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in