Swatch heeft het voor elkaar gekregen een campagne te lanceren die de doelgroep behoorlijk pissig heeft gemaakt, in dit geval zelfs een heel land. En niet zomaar een land: China!
Het merk kwam onder vuur te liggen vanwege een advertentie voor de Swatch Essentials-collectie, waarin een Aziatisch model zijn vingers aan zijn ooghoeken trekt en 'spleetogen' maakt. Dit gebaar wordt gezien als denigrerend en als een racistische belediging van Aziatische mensen.
Op Chinese sociale media brak direct een storm van kritiek los. Er werd zelfs opgeroepen tot een boycot van de Swatch Group en haar merken, waaronder Omega, Longines, Breguet en Harry Winston. Volgens persbureau Reuters daalde de koers van Swatch maandag met maar liefst 4 procent door de rel, al herstelde die zich later enigszins.
'Eventuele misverstanden'
Uiteindelijk plaatste Swatch een verklaring op zowel Weibo als Instagram. Opvallend genoeg schoof het merk daarin de eigen verantwoordelijkheid handig terzijde.
‘We hebben kennisgenomen van de recente zorgen over de weergave van een model op afbeeldingen voor de Swatch Essentials-collectie’, schrijft het Zwitserse horlogemerk. ‘We behandelen deze kwestie met de grootste zorg en hebben alle gerelateerde materialen wereldwijd onmiddellijk verwijderd.’
Daarna volgde een verontschuldiging die nauwelijks een echte excuus te noemen is: een variant op ‘sorry voor de ophef’.
‘We bieden onze oprechte excuses aan voor eventuele onrust of misverstanden die hierdoor zijn ontstaan.’
Dior en Mercedes
Dat Swatch beter had moeten weten, blijkt uit eerdere incidenten. In 2023 kreeg luxemerk Dior in China een storm van kritiek vanwege een advertentie waarop een Aziatisch model haar ooghoek optilt. Het Franse modehuis verwijderde de foto snel van Instagram.
Ook Mercedes-Benz moest in 2021 bakzeil halen: het merk verwijderde een video van Weibo nadat een model daarin was voorzien van een opvallende eyeliner die haar ogen scheef deed lijken.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu