Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek marketeers: PR mist creatieve slagkracht ondanks ‘earned-first-trend'

Meer dan de helft marketeers ziet PR als puur functioneel instrument.
The Boring Phone van Heineken is een voorbeeld van een campagne waarin earned een belangrijke rol speelde
The Boring Phone van Heineken is een voorbeeld van een campagne waarin earned een belangrijke rol speelde

Een internationaal onderzoek onder marketingprofessionals, inclusief CMO’s, laat zien dat hoewel ‘earned-first’ en het ‘meedoen aan cultuur’ veel worden genoemd als marketingprioriteiten, PR vaak niet als creatief of innovatief wordt gezien. Zo vindt 41% PR geen creatief kanaal en ziet 20% de waarde van 'earned campagnes' niet in. Meer dan de helft (53 procent) ziet PR puur als een functioneel instrument.

Het onderzoek definieert ‘earned’ op organisch verdiende publiciteit – zoals journalistieke verhalen, socialmediashares en onbetaalde influencermentions – die merken helpt onderdeel te worden van ‘de cultuur’, ofwel leefwereld. 30% zegt dat campagnes daarin falen, en slechts 10% vindt dat hun creaties deel uitmaakten van online gesprekken.

Voor het internationale onderzoek van The Romans en Crowd DNA werden 1.000 in-house marketingprofessionals, waaronder CMO’s, in vier Europese markten bevraagd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in